بررسی موبایل, ترفند

بهترین گوشی‌های موبایل هوشمند اقتصادی

بهترین گوشی‌ های موبایل هوشمند اقتصادی

وقتی صحبت از بازار گوشی‌های اقتصادی به میان‌ می‌آید، بی‌درنگ قیمت کم آن‌ها در ذهن تداعی می‌شود. گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر با زندگی روزمره‌ی مردم گره خورده‌اند و همین مسئله بازار این گجت‌ها را تا این حد مهم و بزرگ کرده است؛ برخی کاربران به دنبال داشتن یک گوشی هوشمند با پرداخت کم‌ترین هزینه هستند و برای آن‌ها عملکرد خاص گوشی در یک یا چند بخش چندان مهم نیست و برطرف کردن نیازهای روزمره مهم‌ترین هدف محسوب می‌شود. طیف وسیعی از افراد جامعه به دلایل اقتصادی و محدود بودن نیازهای خود به خرید چنین محصولاتی ترغیب می‌شوند که تنوع بیشتری نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرده‌اند. بهترین گوشی‌های موبایل هوشمند اقتصادی عموما به گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده‌های ارزان یک شرکت گفته می‌شود؛ این میان‌رده‌ها قیمت کم‌تری نسبت به میان‌رده‌های اصلی یک شرکت دارند. هواوی و شیائومی در کنار سامسونگ بخش بزرگی از بازار گوشی‌های اقتصادی و ارزان را در بازار جهانی در اختیار دارند؛ شیائومی نسبت به دو برند دیگر ذکرشده فعالیت کمتری در بازار کشور دارد و همین مسئله مانع حضور نمایندگان جدیدتر این شرکت چینی در فهرست ما شد.
هواوی از سال‌ها پیش فعالیت جدی خود را در بازار کشور آغاز کرده است و محصولات پایین‌رده و میان‌رده‌ی این شرکت چینی همانند دیگر نقاط جهان، محبوبیت خاصی در بازار ایران پیدا کرده‌اند. سامسونگ و گوشی‌های هوشمند آن بخش مهمی از بازار کشور را در اختیار دارند و این برند کره‌ای جایگاه مستحکمی برای خود ساخته و پرداخته کرده است. متأسفانه با توجه به تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند، جای خالی شیائومی به‌عنوان فاتح بازار بزرگ هند، به‌شدت در ایران حس می‌شود.

هواوی وای ۷ پرایم ۲۰۱۸

نسل جدید سری وای از گوشی‌های اقتصادی هواوی با طراحی جدید و شیشه‌ای وارد بازار گوشی‌های ارزان‌قیمت شده است Y7 Prime جدید با آخرین نسخه‌ی اندروید و دوربین بهتر نسبت به نسل قبل، آمده است تا بار دیگر این سری محبوب را مطرح کند. هواوی همانند نسل گذشته به دلیل فقدان تراشه‌ی پایین‌رده‌ی تولید خود، از تراشه‌های سری ۴۰۰ کوالکام بهره گرفته و ۳ گیگابایت رم برای تضمین عملکرد روان گوشی در نظر گرفته شده است.

آنر ۹ لایت

برند آنر همانند برند مادر خود یعنی هواوی، به عرضه‌ی گوشی‌های خوش‌قیمت و باکیفیت مشهور است. آنر ۹ لایت میان‌رده‌ای با قیمت مناسب و ظاهری زیبا است. طراحی زیبا و به‌کارگیری شیشه برای قاب پشتی، آنر ۹ لایت را به یکی از زیباترین‌ گوشی‌های این رده‌ی قیمتی مبدل کرده است. کرین ۶۵۹، ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم و استفاده از دوربین‌ دوگانه در پشت و جلوی این گوشی، مواردی هستند که هواوی برای این گوشی در نظر گرفته است.

هواوی پی اسمارت

پی اسمارت از بسیاری جهات شبیه به آنر ۹ لایت است؛ با این تفاوت که خبری از شیشه در قاب پشتی آن نیست. دوربین اصلی دوگانه، نمایشگر ۵.۶۵ اینچی IPS LCD، کرین ۶۵۹ و باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی چیزهایی هستند که در آنر ۹ لایت نیز شاهد آن‌ها بودیم. طراحی زیبای پی اسمارت همانند برادر ناتنی‌ خود یعنی آنر لایت از نکات مثبت آن به شمار می‌رود. دوربین سلفی استفاده‌ شده در پی اسمارت فاقد سنسور دوم برای ثبت عمق است. پی اسمارت در بازار چین با نام Enjoy 7S نیز شناخته می‌شود.

سامسونگ گلکسی جی ۵ پرو

موفقیت گوشی‌های سری J سامسونگ در بازارهای جهانی بر کسی پوشیده نیست؛ به‌طوری که چشم این غول کره‌ای برای تسلط بر بازار گوشی‌های اقتصادی به این سری است. گلکسی جی ۵ پرو (جی ۷ ۲۰۱۷) زبان طراحی مشابه برادر گران‌قیمت‌ترش یعنی جی ۷ پرو دارد. مهم‌ترین تفاوت این گوشی با جی ۷ پرو را باید رزولوشن پایین‌تر نمایشگر و ظرفیت کمتر باتری دانست و اشاره به دوربین مشابه و تراشه‌ی یکسان اکسینوس ۷۸۷۰ جی ۵ پرو با جی ۷ پرو خالی از لطف نیست. گوشی ارزان‌تری از سری جی هم با نام جی ۳ ۲۰۱۷ در بازار ایران حضور دارد که تقریبا در مشخصات فنی ضعیف‌تر از دو برادر گران‌قیمت‌ترش است.

ال‌جی کیو ۶

دیگر غول کره‌ای دنیای گوشی‌ هوشمند روزهای خوبی پشت سر نمی‌گذارد؛ با این حال میان‌رده‌ی کیو ۶ ال‌جی توانست به فهرست گوشی‌های اقتصادی ما راه پیدا کند. کیو ۶ در دو مدل با ۳ و ۴ گیگابایت رم در بازار کشور عرضه شده است که مدل قوی‌تر آن با نام کیو ۶ پلاس نیز شناخته می‌شود. ال‌جی تراشه‌ی پایین‌رده‌ی اسنپدراگون ۴۳۵ را برای انجام پردازش‌ها در این گوشی به کار گرفته است. رزولوشن فول اچ‌دی نمایشگر و استاندارد MIL-STD-810G از دیگر نکات قابل ذکر این گوشی محسوب می‌شود. متأسفانه خبری از حسگر اثر انگشت در Q6 نیست و هنوز اندروید اوریو را دریافت نکرده است.

نوکیا ۶

اچ‌ام‌دی نقشه‌های متعددی برای زنده‌ کردن برند نوکیا دارد و نوکیا ۶ یکی از نخستین تلاش‌ها برای بازگشت به بازار است. این گوشی از اوایل سال گذشته‌ی میلادی با نمایشگر ۵.۵ اینچی فول اچ‌دی وارد بازار شد. تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۳۰، ۳ یا ۴ گیگابایت رم در کنار دوربین‌های اصلی و سلفی ۱۶ و ۸ مگاپیکسلی مهم‌ترین مشخصات فنی نوکیا ۶ هستند. زبان طراحی نه‌چندان مدرن نوکیا ۶ برای علاقه‌مندان به ترندهای بازار دلچسب نیست؛ از سوی دیگر سادگی و نزدیکی رابط کاربری به اندروید خالص ممکن است برای برخی کاربران جذاب باشد.

نوکیا ۵

نوکیا ۵ در حقیقت نسخه‌ی ارزان‌تر نوکیا ۶ است که با حفظ و کنار گذاشتن برخی ویژگی‌های برادر خود، گروه دیگری از کاربران را هدف قرار داده است. زبان طراحی نوکیا ۵ تقریبا مشابه نوکیا ۶ و تراشه‌ی استفاده‌شده در آن‌ها یکسان است. دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی و ظرفیت باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی چیزهایی هستند که در نوکیا ۶ نیز شاهد هستیم؛ با این حال دوربین اصلی دست‌خوش تغیراتی شده است. خوشبختانه هر دوی این گوشی‌های اقتصادی، اندروید اوریو را دریافت کرده‌اند.

شیائومی ردمی نوت ۴ ایکس

محصولات شیائومی همواره به مشخصات و قیمت مناسب شهره بوده‌اند و ردمی نوت ۴ ایکس نیز از این قضیه مستثنا نیست. شیائومی از تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۲۵ در کنار ۳ یا ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم در این گوشی استفاده کرده است. ظرفیت باتری بالای این گوشی را باید مهم‌ترین سلاح آن در مقابل رقبای هم‌قیمتش دانست. اندروید نوقا و مشخص نبودن برنامه‌ی شیائومی برای آپدیت این گوشی، از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود.طراحی ردمی نوت 4X با توجه به زمان معرفی آن چندان جدید و خاص نیست؛ اما المان‌های لازم برای القای حس خوب در آن به چشم می‌خورد.

شیائومی ردمی نوت ۵ ای

ردمی نوت ۵ ای را باید ارزان‌ترین گوشی لیست دانست که با استفاده از تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۲۵ و حافظه‌ی رم ۳ یا ۴ گیگابایتی، گزینه‌ی وسوسه‌کننده‌ای به نظر می‌رسد. قاب پشتی ردمی نوت 5 Aاز پلاستیک ساخته شده است و خبری از نمایشگر فول اچ‌دی در آن نیست. حسگر اثر انگشت، اندروید نوقا و دوربین‌های ۱۳ و ۱۶ مگاپیکسلی در پشت و جلوی گوشی از بارزترین نکات قابل ذکر در مورد ردمی نوت ۵ ای است. عملکرد رضایت‌بخش دستگاه در این رده‌ی قیمتی رضایت‌بخش است و نمایشگر نیز به‌خوبی از عهده‌ی نیازهای کاربر برمی‌آید.

ایسوس ذن‌فون مکس پلاس

نماینده‌ی ایسوس در فهرست ما به تراشه‌ی MT6750T و ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز شده و نمایشگر کشیده‌ و طراحی مدرن ذن‌فون مکس پلاس آن را به گوشی زیبایی مبدل کرده است. ایسوس از دوربین دوگانه، باتری ۴۱۳۰ میلی‌آمپر ساعتی و نمایشگر فول اچ‌دی ۵.۷ اینچی در میان‌رده‌ی اقتصادی خود بهره می‌گیرد. تراشه‌ی ضعیف‌تر ذن‌فون مکس پلاس نسبت به رقبای هم‌قیمتش مانع تبدیل شدن آن به گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربران شده است.

مقایسه فنی بهترین گوشی‌های موبایل هوشمند اقتصادی

طراحی و کیفیت ساخت

باکیفیت بودن یک کالا نشان از احترام سازنده به خریداران است؛ از طرفی وزن و ابعاد دستگاه و مقاومت آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. قاب پشتی گوشی‌های فهرست مورد بحث ما از جنس‌های مختلفی ساخته شده‌ و سلایق گوناگون در آن‌ها مد نظر قرار گرفته است؛ دو نماینده‌ی هواوی یعنی آنر ۹ لایت و وای ۷ پرایم با قاب شیشه‌ای روانه بازار شده‌اند؛ استفاده از شیشه باعث زیباتر شدن محصول می‌شود؛ اما لک‌پذیری آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. به غیر از ردمی نوت ۵ ای و ال‌جی کیو ۶، بقیه‌ی گوشی‌های لیست بدنه و فریمی فلزی دارند. بد نیست بدانید که هیچ یک از گوشی‌های فهرست ما در برابر نفوذ آب و گردوغبار مقاوم نیست.

و اما در معرفی بهترین گوشی‌های موبایل هوشمند اقتصادی از لحاظ طراحی و کیفیت کار را با بررسی گوشی‌های هواوی آغاز می‌کنیم که هر سه طراحی مدرن‌، ابعاد و وزن مناسبی دارند. آنر ۹ لایت و پی اسمارت از نظر طراحی بخش جلو تقریبا تفاوتی با یکدیگر ندارند و تفاوت اصلی به پشت دستگاه بازمی‌گردد. آنر ۹ لایت با طراحی شیشه‌ای و فریم مات پلاستیکی خود یکی از زیباترین و خوش‌دست‌ترین گوشی‌ها در این رده‌ی قیمتی محسوب می‌شود. هر سه گوشی هواوی دارای نمایشگر ۱۸ به ۹ هستند و نسبت نمایشگر به بدنه‌ی قابل قبولی ارائه می‌دهند. هواوی در هر سه گوشی از حسگر اثر انگشت سریع و در محلی مناسب بهره گرفته است. اگر به دنبال یک گوشی اقتصادی با طراحی مناسب هستید قطعا پی اسمارت، آنر ۹ لایت و وای ۷ پرایم گزینه‌های مناسبی با قیمت‌های متنوع برای شما خواهند بود. شایان ذکر است که نسخه‌ی آبی وای ۷ پرایم به لطف طراحی خاص و افکت تعبیه‌شده در آن، طراحی چشم‌نوازی دارد.

نوکیا ۵ و نوکیا ۶ گوشی‌های زیبایی محسوب نمی‌شوند؛ اما کیفیت ساخت هر دو محصول کاملا رضایت‌بخش است. نمایشگر ۱۶ به ۹ این دو گوشی از نظر درصد پوشش بخش جلو بدترین‌های لیست ما است و همین مسئه طراحی بهینه‌ی دستگاه را زیر سؤال می‌برد. حسگر اثر انگشت در هر دو این گوشی‌های فلزی در جلوی دستگاه و حاشیه‌ی زیاد پایین نمایشگر قرار گرفته است. کلیدهای ناوبری خازنی قرارگرفته در کنار حسگر اثر انگشت در کمتر گوشی جدیدی دیده می‌شود؛ اما با وجود این مقدار حاشیه‌ در پایین دستگاه، استفاده از این راهکار چندان بد نیست. جی ۵ پرو سامسونگ از همان زبان طراحی جی ۷ پرو بهره می‌برد و پرچم‌داران دو نسل پیش سامسونگ را در ذهن تداعی می‌کند. نمایشگر ۱۶ به ۹، حسگر اثر انگشت در جلوی گوشی و کلیدهای ناوبری خازنی تداعی‌کننده‌ی طراحی مدرن و شیک در گوشی‌های هوشمند نیستند. البته قاب و فریم آلومینیومی گوشی در القای حس کیفیت موفق ظاهر شده می‌شوند.
کیو ۶ به‌عنوان میان‌رده‌ی ال‌جی در بخش طراحی و به‌خصوص جلوی گوشی، از پرچم‌دار سال گذشته‌ی این شرکت یعنی جی ۶ الهام گرفته است؛ گوشی‌های منحنی نمایشگر و نمایشگر کشیده در کیو ۶ یادآور جی است؛ اما کیفیت ساخت این گوشی چیزی از برادر پرچم‌دارش به ارث نبرده. استفاده از قاب پلاستیکی در پشت Q6 از باکیفیت به نظر رسیدن آن جلوگیری می‌کند و فقدان حسگر اثر انگشت در این گوشی به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست. ذن‌فون‌مکس ایسوس نیز از جمله‌ گوشی‌های با طراحی مدرن لیست است که با بدنه‌ی فلزی خود از نظر کیفیت ساخت و طراحی شما را راضی خواهد کرد. با وجود حاشیه‌های سمت و راست نمایشگر، ابعاد کلی ذن‌فون مکس پلاس مناسب و به لطف انحنای پشت دستگاه، در دست گرفتن آن ساده است.

ردمی نوت ۴ ایکس به‌عنوان نسخه‌ی اسنپدراگون ردمی نوت ۴ از نظر کیفیت ساخت از بهترین‌های رده‌ی قیمتی خود است؛ اما نسخه‌ی مجهز به تراشه‌ی مدیاتک یک پله بالاتر از ردمی نوت ۴ ایکس قرار می‌گیرد. قاب و فریم فلزی ردمی نوت ۴ ایکس یکپارچه هستند و انحنای پشت دستگاه آن را خوش‌دست کرده است. با این حال گوشی‌هایی با طراحی مدرن‌تر و زیباتر در این رده‌ی قیمتی وجود دارد. ردمی نوت ۵ ارزان‌ترین گوشی فهرست ما محسوب می‌شود که شیائومی قاب و فریم پلاستیکی اما باکیفیت برای آن در نظر گرفته است. اگر لک‌پذیر بودن گوشی برایتان مهم است، ردمی نوت ۵ ای رضایت شما را جلب خواهد کرد. زبان طراحی نقطه‌ی قوت این گوشی محسوب نمی‌شود. شاید استفاده از حسگر اثر انگشت در یک گوشی پایین‌رده نقص بزرگی نباشد؛ اما فقدان آن در گوشی شرکتی با آوازه‌ی محصولات پرامکانات، کمی ناامیدکننده است.

نمایشگر

گوشی‌های ارزان‌تر لیست ما همگی نمایشگر اچ‌دی دارند و نمایندگان گران‌تر خوشبختانه به نمایشگر فول اچ‌دی مجهز شده‌اند. تنها گوشی مجهز به نمایشگر اولد فهرست ما،‌ گلکسی جی ۵ ۲۰۱۷ است که البته از نقص دیگری رنج می‌برد. نمایشگر تمام محصولات جدید هواوی و دو گوشی اقتصادی ایسوس و ال‌جی نسبت ۱۸ به ۹ دارد و باقی گوشی‌های لیست از نمونه‌های ۱۶ به ۹ بهره می‌برند. نمونه‌های ۱۶ به ۹ مساحت بیشتری ارائه می‌دهند؛ اما نمایشگرهای کشیده برای تماشای ویدئو و وب‌گردی مناسب‌تر هستند. در بحث نمایشگر به بررسی کوتاهی از روشنایی، رزولوشن و قابلیت‌های نرم‌افزاری آن می‌پردازیم. با توجه به ابعاد نمایشگرهای گوشی‌های فهرست، نمونه‌های فول اچ‌دی به دلیل ارائه‌ی تراکم پیکسل بالاتر از ۴۰۰، قطعا تصاویر شارپ‌تر ارائه می‌کنند؛ اما متقابلا قیمت این محصولات بالاتر از نمونه‌های اچ‌دی است؛ نمونه‌های مجهز به نمایشگر اچ‌دی عموما تراکم پیکسلی پایین‌تر از ۳۰۰ ارائه می‌کنند و همین مسئله تا حد زیادی از شارپ بودن تصاویر می‌کاهد.

بررسی نمایشگرها را با گوشی‌های هواوی آغاز می‌کنیم که دو نمونه‌ی گران‌تر آن یعنی آنر ۹ لایت و پی اسمارت نمایشگر فول اچ‌دی دارند؛ به لطف این رزولوشن شاهد تصاویری شارپ در این گوشی‌ها هستیم. روی کاغذ با دو نمایشگر یکسان روبه‌رو هستیم؛ اما در عمل پی اسمارت با ارائه‌ی روشنایی بالای ۵۰۰ نیت عملکرد بهتری دارد. هواوی نمایشگر ۶ اینچی با رزولوشن اچ‌دی‌پلاس برای گوشی اقتصادی و ارزان‌تر خود یعنی وای ۷ پرایم در نظر گرفته که روشنایی آن تقریبا مشابه دیگر گوشی‌های هواوی است؛ با این تفاوت که رنگ مشکی بهتر در آن نمایش داده می‌شود. تقریبا تمام گوشی‌های هواوی روشنایی حداقل مناسبی دارند و استفاده از آن‌ها در محیط‌های تاریک چندان آزاردهنده نیست؛ اما روشنایی حداکثر برخی مدل‌های این شرکت چینی به اندازه‌ی رقبای کره‌ای نیست.

نوکیا ۶ و نوکیا ۵ به ترتیب به نمایشگر ۵.۵ اینچی فول اچ‌دی و ۵.۲ اینچی اچ‌دی مجهز شده‌اند. نوکیا ۵ شاید از نظر ارائه‌ی تصاویر شارپ ضعیف‌تر از برادر خود باشد؛ اما روشنایی بالا و نزدیک به ۶۰۰ نیتی نمایشگر آن قطعا برتر از نوکیا ۶ است. نوکیا ۵ در ارائه‌ی مناسب رنگ مشکی ناتوان عمل می‌کند و باید آن را از نظر ارائه‌ی رنگ مشکی ضعیف‌ترین گوشی فهرست نامید. در طرف دیگر نمایشگر نوکیا ۶ با ارائه‌ی رنگ مشکی، کنتراست قابل‌ قبولی دارد Q6 به‌عنوان نماینده‌ی ال‌جی به نمایشگر ۵.۵ اینچی و کشیده مجهز شده است که در روشنایی بالا یکی از بهترین ال‌سی‌دی‌های بازار میان‌رده‌ها و گوشی‌های اقتصادی از نظر کنتراست و ارائه‌ی رنگ مشکی است. عملکرد نمایشگر کیو ۶ در کل مناسب و یک نقطه‌ی قوت برای آن محسوب می‌شود.
نمایشگر سوپر امولد جی ۵ سامسونگ تواناترین نمونه‌ی فهرست ما در ارائه‌ی رنگ مشکی و حتی خوانایی در زیر خورشید است؛ اما رزولوشن اچ‌دی این نمایشگر ۵.۲ اینچی و روشنایی متوسط آن، مانع بهترین شدن جی ۵ در بخش نمایشگر می‌شود. اگر رنگ‌های اشباع را دوست دارید، احتمالا جی ۵ پرو شما را راضی خواهد کرد؛ از طرفی امکان دستیابی به دقت رنگ مناسب به لطف حالت‌های مختلف فضای رنگ در این گوشی وجود دارد. نمایشگر ۵.۷ اینچی ذن‌فون مکس پلاس در کنار رزولوشن بالا روشنایی قابل قبولی دارد؛ روشنایی حداقل ناامیدکننده و خوانا نبودن نمایشگر در زیر نور مستقیم خورشید دیگر نکات مهم نمایشگر این گوشی اقتصادی محسوب می‌شوند.
ردمی نوت ۴ ایکس در بحث روشنایی نمایشگر و ارائه‌ی رنگ مشکی عملکرد خوبی دارد؛ اما خوانایی نمایشگر زیر نور خورشید متوسط و پایین‌تر از بهترین‌های این رده است. خوشبختانه امکان انتخاب حالت‌های مختلف برای نمایش رنگ‌ها وجود دارد و روشنایی حداقل نمایشگر نیز قابل رقابت با گوشی‌های هواوی است. نمایشگر ۵.۵ اینچی و رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی این گوشی شارپ بودن تصاویر را تضمین می‌کند. ردمی نوت ۵ ای با توجه به برچسب قیمتش، گوشی قابل قبولی در بخش نمایشگر است؛ با صرف‌ نظر کردن از رزولوشن اچ‌دی و شارپ نبودن تصاویر، ردمی نوت ۵ ای در بحث روشنایی و ارائه رنگ مشکی رضایت‌بخش عمل می‌کند.

رابط کاربری

رابط کاربری دیگر مؤلفه‌ی مهم در انتخاب یک گوشی محسوب می‌شود؛ به‌طوری که امکانات، روان بودن و دریافت به‌روزرسانی را نمی‌توان نادیده گرفت. برخی از کاربران رابط کاربری ساده اما روان را می‌پسندند و گروهی دیگر به دنبال امکانات می‌گردند؛ در حالت در بین گوشی‌های فهرست گوشی‌های شیائومی و نوکیا رابط کاربری روان و ساده‌ای دارند؛ البته امکانات رابط کاربری MIUI چندان کم نیست. رابط کاربری گوشی‌های هواوی و سامسونگ با ارائه‌ی امکانات متنوع‌تر، دسته‌ی دیگری از کاربران را هدف قرار داده‌ است.
این‌ بار با نوکیا ۵ و نوکیا ۶ آغاز می‌کنیم که به‌صورت پیش‌فرض با اندروید نوقا روانه بازار شدند؛ رابط کاربری گوشی‌های نوکیا شباهت بسیار زیادی به رابط استاندارد اندروید دارد؛ با این حال نوکیا تغییرات کوچکی در آن اعمال کرده است. نوار اعلان‌ها، آیکون‌ها و لیست اپلیکیشن‌ها دقیقا همان چیزی هستند که در اندروید خالص شاهد آن بودیم. شایان ذکر است که هر دو گوشی به اندروید ۸ اوریو به‌روزرسانی می‌شوند. ذن‌فون مکس پلاس با بهره‌مندی از رابط کاربری متحول‌شده‌ی ZenUI 4.0 که مبتنی بر اندروید نوقا توسعه‌ داده شده است؛ اما هنوز چه از نظر بصری و چه عملکردی نزدیک به بهترین‌ها نیست. هنوز خبری از به‌روزرسانی این گوشی به اندروید اوریو نیست. تنظیمات شخصی‌سازی متعدد، قفل اپلیکیشن‌ها، ابزارهای بهینه‌سازی مصرف باتری و بازگشایی قفل گوشی با تشخیص چهره از کلیدی‌ترین ویژگی‌های رابط کاربری این گوشی اقتصادی ایسوس است.
هر سه نماینده‌ی هواوی با اندروید اوریو و نسخه‌ی هشتم رابط کاربری اختصاصی این شرکت یعنی EMUI روانه بازار شده‌اند؛ امکان اضافه کردن لیست اپلیکیشن‌ها، تغییر پوسته (Theme) و استفاده از دو حساب‌ کاربری برای برخی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در هر دو گوشی وجود دارد. اما نسخه‌ی هشتم با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین و تحلیل استفاده‌ی کاربر از گوشی، عملکرد بهینه‌تر منابع و یکپارچگی بهتر بین نرم‌افزار و سخت‌افزار را ارائه می‌کند. هواوی همچنین داک شناوری را برای ناوبری ساده‌تر در وای ۷ پلاس و دیگر گوشی‌های مجهز به EMUI 8.0 تعبیه کرده است. اگر از علاقه‌مندان به بازی با موبایل هستید، چینی‌ها قابلیت «Game Suite» را برای کنترل بهتر کاربر روی مصرف انرژی و عملکرد دستگاه در نظر گرفته‌اند. به غیر از پی اسمارت دو گوشی دیگر هواوی به قابلیت جالب و سریع «Face Unlock» برای بازگشایی قفل گوشی مجهز شده‌اند؛ با توجه به نرم‌افزاری بودن این قابلیت، احتمالا شاهد این ویژگی در پی اسمارت نیز خواهیم بود.
جی ۵ پرو همانند برادر گران‌تر خود با نسخه‌ی هشتم رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس روانه‌ی بازار شده است و تا امروز خبری از به‌روزرسانی آن به اندروید اوریو نیست. تأخیر سامسونگ در ارائه‌ی بروزرسانی حتی در پرچم‌داران این شرکت نیز دیده می‌شود؛ از این رو اگر به دنبال دریافت سریع آپدیت‌ها هستید گزینه‌هایی بهتر از جی ۵ پرو خواهید داشت. باز کردن اپلیکیشن‌ها در پنجره‌ی جداگانه، حذف و اضافه کردن اپ دراور، پوسته‌ی زیبا و امکانات متنوع دیگر گوشی‌های سامسونگ را از نظر امکانات و شخصی‌سازی در نقطه‌ی مقابل گوشی‌هایی مانند نوکیا قرار می‌دهد. دیگر کره‌ای لیست ما یعنی کیو ۶ نیز با اندروید ۷ عرضه شده است و هنوز آپدیتی برای اوریو دریافت نکرده است. از نظر روان بودن رابط کاربری، کیو ۶ عملکرد متوسطی دارد ولی امکانات آن شما را راضی خواهد کرد.

شیائومی پیش از ورود به عرصه‌ی ساخت گوشی‌ هوشمند به توسعه‌ی رابط کاربری برای گوشی‌های اندروید مشغول بوده است. متأسفانه خبری از اندروید اوریو در ردمی نوت 5A و ردمی نوت ۴ ایکس نیست و هر دو گوشی در شرایط کنونی به جدیدترین نسخه‌ی اندروید نوقا آپدیت شده‌اند. انیمیشن‌های جالب، سرعت بازگشایی بالای اپلیکشن‌ها و تخصیص دینامیکی منابع از کلیدی‌ترین ویژگی‌های این نسخه از رابط کاربری گوشی‌های شیائومی است. از نظر روان بودن رابط کاربری و ارائه‌ی بروزرسانی کوچک، گوشی‌های شیائومی از بهترین‌های بازار هستند.

دوربین

در حالت کلی انتظار زیادی نباید از دوربین گوشی‌های اقتصادی به‌خصوص ارزان‌ترین‌های آن‌ها داشت. نویز بالا، قابلیت‌های پایین و ناتوانی در ثبت تصاویر قابل‌ قبول در شب از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین یک گوشی پایین‌رده است. دوربین دوگانه در گوشی‌های پایین‌رده و حتی میان‌رده عموما برای بهبود جزئیات و ثبت عمق تصاویر به کار گرفته می‌شود و خبری از بزرگ‌نمایی اپتیکال در آن‌ها نیست. از بین ۱۰ گوشی مورد بررسی تنها نمایندگان هواوی و ایسوس به دوربین دوگانه مجهز شده‌اند؛ دوربین دوگانه در محصولات میان‌رده و اقتصادی هواوی برای ثبت عمق به کار می‌روند و دوربین دوم در ذن‌فون مکس پلاس برای ثبت عکس‌های واید استفاده می‌شود. آنر ۹ لایت تنها گوشی لیست است که به دوربین دوگانه‌ی سلفی مجهز شده و قادر به ثبت تصاویر پرتره با آن است.
آنر ۹ لایت، پی اسمارت و وای ۷ پرایم هواوی هر سه به سنسورهایی ۱۳ مگاپیکسلی مجهز شده‌اند و سنسور دوم ۲ مگاپیکسلی آن‌ها برای ثبت عمق و استفاده از قابلیت Wide Aperture است. هر سه گوشی طبق انتظار در محیط‌های تاریک ضعیف عمل کردند. اما خوشبختانه در نور کافی هر سه دوربین عملکرد رضایت‌بخشی دارند و پرتره‌های گرفته‌شده با توجه به برچسب قیمتی این گوشی‌ها مناسب است. نرم‌افزار دوربین گوشی‌های هواوی از کامل‌ترین‌ها در نوع خود است. وای ۷ پرایم برای ثبت تصاویر سلفی بهتر در شب به فلش در بخش جلو نیز مجهز شده است.
نوکیا ۵ و نوکیا ۶ به ترتیب به دوربین‌های تکی ۱۳ و ۱۶ مگاپیکسلی مجهز شده‌اند. با وجود اینکه خبری از همکاری با زایس و دیگر شرکت‌های نزدیک به نوکیا نیست اما نوکیا ۵ و ۶ رضایت شما در این بازه‌ی قیمتی برآورده می‌کنند. تصاویر ثبت‌شده با هر دو گوشی از نظر جزئیات و شارپ بودن رضایت‌بخش هستند؛ ولی طبق انتظار عکاسی شبانه با آن‌ها چالش‌برانگیز خواهد بود. هر دو گوشی از دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار بهره می‌برند که عملکردی متناسب و حتی بهتر از رده‌ی قیمتی ارائه می‌دهد. نسخه‌ی چین نوکیا ۵ و ۶ از نظر عملکرد بخش دوربین یک پله پایین‌تر از نسخه‌ی جهانی هستند.
جی ۵ پرو به همان سنسور و لنز استفاده‌‎شده در برادر گران‌ترش یعنی جی ۷ پرو مجهز شده است؛ جی ۵ به لطف سنسور ۱۳ مگاپیکسلی خود عکس‌هایی متوسطی ثبت می‌کند. از دست دادن جزئیات سایه‌ها و شارپ نبودن تصاویر در برخی سناریوها از اصلی‌ترین نکات منفی این گوشی اقتصادی محسوب می‌شود. خوشبختانه دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی جی ۵ عکس‌های با جزئیات و شارپ ثبت می‌کند؛ سامسونگ برای ثبت عکس سلفی در تاریکی از فلش در جلوی جی ۵ پرو استفاده کرده است. کیو ۶ به‌عنوان دیگر نماینده‌ی کره‌ای‌ها به یک دوربین تکی ۱۳ مگاپیکسلی مجهز شده است و عکس‌های گرفته‌شده با آن در حالت کلی با وجود گستره‌ی دینامیکی نامناسب،‌ رضایت‌بخش محسوب می‌شود. جزئیات تصاویر، عکاسی در شب و طراوت رنگ‌های ثبت‌شده با دوربین Q6 بهترین در نوع خود نیستند؛ اما انتظارات را برآورده خواهند کرد. دوربین سلفی کیو ۶ قادر به ثبت تصاویر واید با میدان دید ۱۰۰ درجه است؛ بنابراین اگر از علاقه‌مندان سلفی‌های گروهی هستید این گوشی گزینه‌ی مناسبی است.
ردمی نوت 5A و ردمی نوت 4X با دوربین تکی ۱۳ مگاپیکسلی روانه‌ی بازار شده‌اند. دوربین اصلی هر دو دستگاه از نظر سطح جزئیات تصاویر ثبت‌شده با آن‌ها متوسط ارزیابی می‌شوند. دوربین‌های سلفی ۵ مگاپیکسلی ردمی نوت ۵ ای و ردمی نوت ۴ ایکس تصاویری با جزئیات و رنگ‌های زنده ثبت می‌کنند. در حالت کلی دوربین نقطه‌ی قوت این دو گوشی اقتصادی شیائومی محسوب نمی‌شود؛ اما کیفیت خروجی دوربین‌ها به اندازه‌ای است که خریداران را راضی نگاه می‌دارد.

ایسوس در ذن‌فون مکس پلاس از دو سنسور ۱۶ و ۸ مگاپیکسلی استفاده کرده است که به ترتیب از لنزهای استاندارد و واید بهره می‌برند؛ سنسور ۸ مگاپیکسلی با وجود ثبت عکس‌هایی با گسترده‌ی دید ۱۲۰ درجه عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سنسور اصلی دارد. برای توصیف دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی این گوشی اقتصادی تایوانی‌ها، واژه‌ای جز معمولی به ذهن خطور نمی‌کند. در پایان این بخش باید گفت که تمامی گوشی‌های اقتصادی این لیست قادر به ضبط ویدئوی 4K نیستند و عکاسی در محیط‌های تاریک با آن‌ها نتیجه‌ی رضایت‌بخشی نخواهد داشت.

سخت‌افزار و عملکرد

تراشه‌های سری ۴۰۰ و ۶۰۰ کوالکام، اکسینوس ۷۸۷۰ و کرین ۶۵۹ در کنار تراشه‌ی MT6750 مدیاتک، قلب تپنده‌ی گوشی‌های اقتصادی لیست ما هستند. بدون شک قوی‌ترین تراشه‌ی را باید در دل ردمی نوت ۴ ایکس جستجو کرد؛ این گوشی با دو تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۲۵ در بازارهای جهانی و هلیو X20 در بازار چین عرضه شده است. اسنپدراگون ۶۲۵ از نظر پردازنده‌ی مرکزی و واحد گرافیکی گزینه‌ی قدرت‌مندی است. دو گوشی پی اسمارت و آنر ۹ لایت از تراشه‌ی اختصاصی هواوی یعنی کرین ۶۵۹ بهره می‌برند؛ این تراشه در بخش پردازنده مرکزی عملکرد خوبی دارد؛ ولی واحد گرافیکی آن قابل رقابت با تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۲۵ کوالکام نیست. تراشه‌ی اکسینوس ۷۸۷۰ سامسونگ نیز در بحث عملکرد پردازنده‌ی مرکزی ضعیف‌تر از دو رقیب اصلی خود است و واحد گرافیکی آن همانند کرین ۶۵۹ حرفی برای گفتن در مقابل میان‌رده‌های کوالکام ندارد.
تراشه‌های اسنپدراگون ۴۲۵، ۴۳۰ و ۴۳۵ کوالکام به‌عنوان تراشه‌های پایین‌رده مطرح هستند که با توجه به شماره مدل از ضعیف به قوی ذکر شده‌اند؛ تفاوتی زیادی میان عملکرد و مشخصات تراشه‌های اسنپدراگون ۴۳۵ و ۴۳۰ وجود ندارد؛ اما تفاوت بین این دو نمونه با اسنپدراگون ۴۳۵ قابل‌چشم‌پوشی نیست. تراشه‌ی ضعیف‌تر یعنی اسنپدراگون ۴۲۵ دارای ۴ هسته‌ی پردازشی و واحد گرافیکی استفاده‌‎شده در آن از نوع آدرنو ۳۰۸ است که یک پله پایین‌تر از آدرنو ۵۰۵ استفاده‌شده در اسنپدراگون ۴۳۰ و ۴۳۵ قرار دارد. تراشه‌ی MT6750 مدیاتک در بخش عملکرد و حتی واحد گرافیکی، شاید تقریبا مشابه و حتی ضعیف‌تر از نمایندگان سری ۴۰۰ کوالکام است.
وای ۷ پرایم هواوی با بهره‌گیری از تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۳۰، گاهی با لگ در اجرای اپلیکیشن‌ها روبه‌رو می‌شود. وضعیت واحد گرافیکی این تراشه نسبت به پردازنده‌ی مرکزی در بنچمارک‌ها بهتر است. استفاده از ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم در وای ۷ پرایم ۲۰۱۸ خیال کاربر را از مالتی‌تسکینگ راحت می‌کند. پی اسمارت با ۳ گیگابایت رم و آنر ۹ لایت با ۳ یا ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم نیز وضعیت مشابهی در مالتی‌تسکینگ دارند. کیو ۶ با تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۳۵ خود بسته به حافظه‌ی رم ۲، ۳ یا ۴ گیگابایتی عملکردی تقریبا مشابه وای ۷ پرایم دارد؛ هر دوی این گوشی‌ها برای اجرای بازی‌های با گرافیک بالا و حتی متوسط مناسب نیستند.
نوکیا ۵ و نوکیا ۶ هر دو به اسنپدراگون ۴۳۰ مجهز شده‌اند؛ نوکیا ۵ در دو مدل با ۲ یا ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم به بازار عرضه می‌شود و برادر گران‌ترش با حافظه‌ی رم ۳ و ۴ گیگابایتی در بازارهای حضور دارد. از نظر عملکرد این گوشی‌ها در زمره‌ی گوشی‌هایی چون کیو ۶ و وای ۷ پرایم قرار می‌گیرند و تفاوت‌ها از نظر عملکرد چندان زیاد و محسوس نیست. ردمی نوت ۵ ای بدون شک با تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۲۵ و ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم روی کاغذ ضعیف‌ترین گوشی فهرست است؛ ولی این ضعف در کاربری‌های روزمره و در رابط‌کاربری خودنمایی نمی‌کند.
در مجموع باید ردمی نوت ۴ ایکس، آنر ۹ لایت و پی اسمارت را قوی‌ترین گوشی‌های لیست از نظر پردازنده دانست؛ در طرف دیگر، نماینده‌ی ارزان‌قیمت شیائومی یعنی ردمی نوت ۵ ای در بحث عملکرد ضعیف‌ترین گوشی فهرست ما شناخته می‌شود.گوشی‌های دیگر لیست، تقریبا عملکرد یکسانی ارائه می‌دهند.

باتری

شاید برخی افراد به دنبال دوربین یا حتی نمایشگر خوب در گوشی‌های خود نباشند؛ اما شارژدهی بالا تقریبا خواسته‌ی مشترکی بین تمام خریداران گوشی‌های هوشمند است. ظرفیت باتری، پشتیبانی از شارژ سریع و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری مواردی هستند که در زمان خرید یک گوشی اقتصادی یا میان‌رده‌ در نظر گرفته می‌شود. شیائومی ردمی نوت 4X و ایسوس ذن‌فون پکس پلاس تنها گوشی‌های فهرست ما با ظرفیت باتری بالاتر از ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت هستند و باقی محصولات با باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت روانه‌ی بازار شده‌اند؛ اگر مشکل خاصی در پردازنده، باتری و مواردی از این دست وجود نداشته باشد به‌راحتی می‌توان نماینده‌ی شیائومی و ایسوس را از بهترین‌های این بخش دانست.
اگر به دنبال یک گوشی با شارژدهی بالا هستید و از همراه داشتن شارژر و پاوربانک خسته شده‌اید، ما بهترین گوشی اقتصادی فهرست از نظر باتری یعنی ردمی نوت ۴ ایکس را پیشنهاد می‌کنیم؛ البته باید به این نکته توجه داشت که شارژ شدن ردمی نوت ۴ ایکس با شارژر معمولی ۵ ولت و ۲ آمپری آن بیش از ۲ ساعت و نیم به طول می‌انجامد. بر خلاف ذن‌فون مکس پلاس که پردازنده مانع دستیابی به عملکرد بی‌نقص در باتری شده، تراشه‌ی بهینه‌ی اسنپدراگون ۶۲۵ به مصرف پایین ردمی نوت ۴ ایکس منجر شده است. ذن‌فون‌ مکس پلاس پس از نماینده‌ی شیائومی بهترین عملکرد را در بخش باتری دارد؛ از این گوشی می‌توان به‌عنوان پاوربانک برای شارژ کردن گوشی‌های دیگر نیز استفاده کرد.
سری J و A گوشی‌های سامسونگ همواره شارژدهی بالایی داشته‌اند و همین مسئه به فروش بیشتر آن‌ها کمک کرده است. جی ۵ پرو با وجود باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی شارژدهی خوبی دارد. مشاهده‌ی عملکرد متوسط از پایین‌رده‌ها و میان‌رده‌های هواوی دیگر امری طبیعی شده است؛ به‌طوری که در مورد پی اسمارت، آنر ۹ لایت و وای ۷ پرایم ۲۰۱۸ نیز این مسئه صدق می‌کند؛ باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی این سه گوشی شما را تنها برای یک روز کاربری معمولی همراهی خواهد کرد. نوکیا ۶ و کیو ۶ ال‌جی را باید ضعیف‌ترین‌های بخش باتری دانست

جمع‌بندی

شناخت نیازها و خواسته‌ها از یک گوشی هوشمند اولین قدم برای خرید آن محسوب می‌شود؛ هر محصول در بخش‌های خاصی نسبت به رقبایش برتر است و همین مسئله انتخاب یک گوشی ایده‌ال را دشوار می‌کند. برای مثال گوشی‌های هواوی طراحی مدرن‌تر و زیباتری نسبت به رقبا دارند؛ اما باتری نقطه‌ی قوت آن‌ها است. ردمی نوت ۴ ایکس باتری و عملکرد خوبی در وظایف گرافیکی دارد؛ از طرفی ظاهر آن هنوز به‌روز نشده است. کیو ۶ طراحی زیبایی دارد اما شارژدهی و فقدان حسگر اثر انگشت انتخاب را دشوار می‌کند.
آنر ۹ لایت و پی اسمارت پردازنده‌ی میان‌رده‌های گران‌تر هواوی را در دل خود دارند؛ اما روشنایی نمایشگر آنر ۹ لایت چندان بالا نیست. وای ۷ پرایم ۲۰۱۸ خوش‌ساخت و زیبا به نظر می‌رسد؛ اما باتری آن نسبت به نسل گذشته‌ی خود نیز ضعیف‌تر شده است با این حال می‌توان با آن طعم اندروید اوریو را چشید. ردمی نوت ۵ ای یکی از ارزان‌ترین‌های فهرست است و با در نظر گرفتن قیمت، عملکرد و کیفیت مناسبی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...