تعمیرات موبایل

تعویض گلس گوشی

تعویض گلس گوشی

تعویض گلس گوشی یکی از اقداماتی است که هر کاربری با عنوان آن آشنایی دارد، اما بهتر است بدانید که تعویض گلس گوشی دارای دو مفهوم جداگانه است. این مفاهیم در اصطلاح عموم و اصطلاح تخصصی کاملا از هم متفاوت هستند، هر چند که فقط به علت تشابه اسمی در بسیاری از مواقع به اشتباه جایگزین هم می‌شوند. برای هر کاربر موبایل ضرورت دارد که درباره این مفاهیم اطلاعات هرچند جزئی کسب کند تا دچار اشتباه و گمراهی نشود.

مفهوم تعویض گلس گوشی

Glass ، واژه لاتینی است که امروزه همچون بسیاری از واژگان بیگانه دیگر در زبان فارسی خوش نشسته، به طوری که گویی ذات فارسی دارد. این واژه در زبان فارسی به معنی شیشه است و اصطلاحا در دانش تخصصی دستگاه‌های هوشمند شیشه‌ای است که از تاچ و ال‌سی‌دی محافظت می‌کند، درست مثل یک قاب شیشه‌ای، اما در اصطلاح سطحی‌تر و عمومی‌تر همان محافظی است که در قالب یک برگه نازک،گاه پلاستیکی و گاه حرارتی به همان شیشه بیرونی دستگاه می‌چسبد تا دستگاه را از آسیب‌های احتمالی و خط و خش حفظ کند. برای تعویض گلس گوشی باید درست بدانیم که منظور ما دقیقا کدام قسمت است.

تعویض گلس محافظ

این گلس برای محافظت از سطح گوشی کاربرد دارد و هیچ کارایی دیگری برای آن تعریف نشده است. لذا بهتر است از این پس با عنوان محافظ صفحه نمایش از آن یاد کنیم. همه کاربران گوشی‌های هوشمند به واسطه هزینه‌های بالایی که برای تهیه این دستگاه می‌کنند،پیوسته تمهیدات لازم را از همان ابتدا می‌‍اندیشند تا در صورت وقوع هر حادثه ناگهانی، غافلگیر نشوند و کمترین آسیب به دستگاه‌شان وارد شود.

انواع محافظ صفحه نمایش

محافظPET

فیلم‌های محافظ صفحه نمایش PET ،ساختار پلی‌استر دارند و از یک پوشش مات مقاوم در برابر خراشیدگی در یک سمت و یک لایه چسب سیلیکونی در سوی دیگر فیلم ساخته شده‌اند، اما حفاظت موثری در برابر ضربه و خراشیدگی در مقایسه با مدل شیشه‌ای حرارت دیده (TG) ندارند و فقط دستگاه را در برابر خراشیدگی‌های ناشی از ناخن، سکه،کلید و از این قبیل حفظ می‌کنند که این خود یک ضعف بزرگ است.

محافظTPU

این محافظ با دوام‌تر از نوع PET است و مقاومت بهتری در برابر خط و خش‌ها، انواع باکتری، چربی یا آشغال دارد. ماده‌ TPU می‌تواند شوک‌ها را به خود جذب و تا حدی خنثی کند، بنابراین در صورت افتادن دستگاه، از صفحه نمایش محافظت نسبی خواهد کرد. البته باید این را در نظر داشت که هنوز هم محافظ‌های بهتری نسبت به TPU پیدا می‌شود.

محافظ TG

 این محافظ از چندین لایه تشکیل شده ‌است. معمولاً این لایه‌ها با یک لایه جذب کننده شوک سیلیکونی در انتهای لایه‌ها و سپس بر روی آن یک لایه فیلم PET که توضیح دادیم و یک لایه چسب بسیار شفاف برای چسباندن این دو لایه گفته شده با دو لایه بعدی یعنی لایه‌های شیشه حرارت دیده و یک لایه پوشش Oleophobic یا چربی گریزی تشکیل شده است.این محافظ که به صورت فشرده و در ضخامت کمتر از ۰٫۴ میلی‌متر است،گوشی شما را برابر خراش و چربی گریزی و شوک‌های ضربه‌ای کاملا حفظ می‌کند.

تعویض گلس اصلی گوشی

شیشه‌ای که روی ال‌سی‌دی و تاچ دستگاه قرار گرفته است،در واقع گلس اصلی است که در هنگام آسیب‌های احتمالی، اولین قسمتی است که دچار شکستگی می‌شود. توجه داشته باشید که تعویض گلس گوشی یا همان شیشه بیرونی فقط زمانی امکان پذیر است که به ال‌سی‌دی و تاچ آسیب وارد نشده باشد و تنها مشکل شکستگی گلس باشد.

چگونگی تعویض گلس گوشی

تعویض گلس گوشی با استفاده از دستگاه‌های جدید تعویض گلس اورجینال و چسب OCA امکان‌پذیر است. با این نوع تعمیر گلس گوشی به حالت اولیه خود باز می‌گردد. از جمله مزایای این روش می‌توان به دقت بالا در صافی و مسطح بودن صفحه لمینت و ال‌سی‌دی و ایمنی بالای آن اشاره نمود.با این روش به شرط اینکه مشکل دستگاه شما فقط شکستگی شیشه بیرونی باشد،در هزینه‌های احتمالی صرفه‌جویی قابل توجهی می‌شود و به علاوه صفحه نمایش اورجینال دستگاهتان همچنان باقی خواهد ماند و نیازی به تعویض نخواهد داشت.

چه زمانی تعویض گلس گوشی امکان پذیر نیست؟

  • تصویر تار ال‌سی‌دی
  • پیداشدن رگه‌های جوهر روی ال‌سی‌دی
  • وجود لکه‌های تیره یا تار عنکبوتی

 اگر گوشی شما هر یک از مشکلات بالا را دارد، در واقع ال‌سی‌دی دستگاه آسیب دیده و مشکل تنها با تعویض گلس حا نخواهد شد و از آنجا که صفحه نمایش پل ارتباطی کاربر و دستگاه است، شما مجبور به تعویض ال‌سی‌دی هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...