بررسی موبایل

بهترین گوشی‌های موبایل دارای NFC

بهترین گوشی‌های موبایل دارای NFC

NFC چیست

بهترین گوشی‌های موبایل دارای NFC موضوع اصلی این مقاله می‌باشد که به معرفی مشخصات فنی و عمومی هر یک از این گوشی‌ها خواهیم پرداخت. مدتی است که NFC به قابلیتی متداول در بین گوشی‌های موبایل تبدیل شده است ، از همین برآن شدیم بیشتر در مورد این فناوری صحبت کنیم.واژه NFC مخفف عبارت Near Field Communication است که در زبان فارسی به آن “ارتباط حوزه نزدیک” یا همان “ان اف سی” گفته می‌شود. قابلیت NFC در واقع یک استاندارد ارتباطی برای گجت‌های موبایلی (قابل حمل) محسوب می‌شود که با ایجاد یک ارتباطات رادیویی خاص دو دستگاه مجهز به این قابلیت را قادر به رد و بدل داده می‌کند. به منظور ایجاد تعامل مابین دو دستگاه از طریق قابلیت اتصال NFC باید حتما فاصله آن دو دستگاه حداکثر چند سانتیمتر باشد. بنابراین NFC یک قابلیت ارتباطی است که دستگاه‌های موبایلی را در شرایطی که نزدیک به یکدیگر باشند، قادر به رد و بدل اطلاعات می‌کند. گجت‌های موبایلی و قابل حمل به منظور پشتیبانی از NFC باید حتما به تراشه NFC مجهز باشند، بنابراین هر دستگاهی که از اتصال NFC پشتیبانی می‌کند به تراشه اختصاصی مجهز است.

اتصال NFC مبتنی بر تکنولوژی شناسایی فرکانس رادیویی تکامل یافته‌ای است که بر روی یک چیپ یا تراشه اختصاصی اعمال شده و به این صورت دستگاه را قادر به ارتباط بیسیم می‌کند. بنابراین به زبان ساده باید بگوییم که NFC یک فرکانس رادیویی ایجاد می‌کند و از طریق آن ارتباط مابین دو دستگاه را برقرار می‌سازد. هنگامی که قابلیت ارتباط NFC دو دستگاه فعال باشد، آن دو می‌توانند حجم کمی از اطلاعات را مابین یکدیگر منتقل نمایند. تنها شرط لازم این است که دو دستگاه به یکدیگر نزدیک باشند. در این نوع ارتباط دو طرفه نیازی به وارد کردن کد تایید وجود ندارد. همچنین قابلیت اتصال NFC مصرف انرژی بسیار پایینی دارد.

فرق NFC با بلوتوث چیست

تفاوت‌های تکنولوژیکی متعددی بین این دو وجود دارد که NFC برخی از مزایای قابل توجه را در شرایط خاص فراهم می‌کند. بحث اصلی به نفع NFC این است که نیاز به مصرف انرژی بسیار کمتر از بلوتوث دارد. این قابلیت باعث می‌شود که NFC برای دستگاه‌های غیرفعال مانند برچسب‌های تبلیغاتی مناسب باشد، زیرا آن‌ها می‌توانند بدون یک منبع قدرت عمده کار کنند. بلوتوث و اتصال نزدیک به میدان چندین ویژگی را به اشتراک می‌گذارند، که هر دو شکل ارتباط بی سیم بین دستگاه‌ها را در فاصله‌های کوتاه دارند. NFC محدود به فاصله تقریبا چهار سانتی متر است در حالی که بلوتوث می‌تواند بیش از سی پایی طول بکشد. در حالی که ممکن است به نظر برسد که بلوتوث در این زمینه برتر است، هر دو تکنولوژی بلوتوث و NFC مزایا و معایب خود را در مقایسه با یکدیگر دارند و می‌توانند با یکدیگر برای پاسخگویی به نیازهای کاربران همکاری کنند.

یک نکته دیگر این است که NFC بسیار کندتر از بلوتوث است. این تکنولوژی داده‌ها را با حداکثر سرعت ۴۲۴ کیلوبیت در ثانیه است و این درحالی است که بلوتوث باسرعتی معادل ۱ مگابیت در ثانیه با مصرف انرژی کم ارسال می‌کند. لازم به ذکر است که NFC دارای یک مزیت عمده است: اتصال سریعتر. با توجه به استفاده از کوپلینگ استقامتی و عدم وجود جفت دستی، کمتر از یک دهم ثانیه طول می‌کشد تا اتصال بین دو دستگاه برقرار شود. در حالی که بلوتوث مدرن بسیار سریع کانال ارتباطی را برقرار می‌کند. و همچنین بلوتوث برای انتقال دیتا احتیاج به هماهنگی و جفت سازی دارد اما ان اف سی بدون نیاز به سینک شدن اطلاعات را می فرستد.

کاربرد NFC در گوشی موبایل چیست

– با NFC می‌توانید گوشی موبایل خود را به کیف پولتان تبدیل کنید و اقدام به پرداخت‌های خود کنید.می‌توانید با کارتخوان‌های مجهز به NFC بدون استفاده از کارت خود اقدام به پرداخت کنید تا پرداخت‌های شما از امنیت بالاتری برخوردار باشد.همینطور چندی پیش بود که یکی از بانک‌های ایرانی اقدام به عرضه این نمونه کارتخوان کرده است و عملا این فناوری در کشور ما در حال حاضر اجرایی شده است.

– از دیگر کاربردهای NFC در گوشی موبایل می‌توان امکان پرداخت هزینه‌هایی نظیر مترو و اتوبوس و خرید بلیت و … اشاره کرد. به نظر می‌رسد با فراگیر شدن این فناوری خرید این نوع گوشی‌ها افزایش یابد.

– غیر از پرداخت NFC کاربردهای دیگری هم دارد.به عنوان مثال شرکت BMW در مدلی از خودروهای خود قابلیت باز کردن و قفل کردن درب را با استفاده از NFC پیاده کرده است.

– پرینترهای خاصی وجود دارند که از اتصال NFC پشتیبانی می‌کنند. اگر گوشی هوشمند شما از NFC پشتیبانی کند و یک پرینتر وایرلس مجهز به چیپ NFC داشته باشید، می‌توانید به صورت بیسیم و از طریق ارتباط NFC به صورت آنی و ظرف چند ثانیه از عکس‌های دیجیتالی خود نسخه چاپی دریافت کنید. برای انجام این کار کافیست که از اپلیکیشن‌هایی همچون موبایل پرینت (Mobile Print) استفاده کنید.

– یکی دیگر از قابلیت‌هایی که به موجب وجود چیپ NFC در برخی از موبایل‌ها قابل استفاده می‌شود مربوط به امکان شارژ باتری موبایل از طریق NFC است. در این روش بدون نیاز به وجود هیچ کابلی مابین گوشی و پد شارژر، باتری دستگاه شارژ می‌شود.

– اسپیکرهای خاصی وجود دارند که از ارتباط NFC پشتیبانی می‌کنند. اگر این نوع از اسپیکرها را در اختیار دارید، کافیست که گوشی هوشمند خود را به بخشی از آن که برای انتقال داده از طریق NFC مشخص شده است، نزدیک کنید. با گوشی خود یک موزیک پخش کنید و مشاهده خواهید کرد که صدای خروجی از اسپیکر پخش می‌شود.

– فرض کنید در حال مطالعه یک فایل PDF هستید و می‌خواهید آن را برای فرد دیگری ارسال کنید. در این حالت فایل به همراه نرم افزاری که با آن PDF را باز کرده‌اید ارسال خواهد شد. برای انجام این کار فایل PDF مورد نظر را باز کرده از منو گزینه‌های بیشتر، Share را بزنید و سپس Android Beam را انتخاب کرده و گوشی‌ها را به همدیگر نزدیک کنید.

– فناوری NFC یکی از سریع ترین و آسان ترین راه‌های ارسال شماره تلفن برای دیگران است. فقط کافیست در لیست مخاطبین خود یکی از شماره تلفن‌ها را انتخاب کنید و موبایل خود را به گوشی طرف مقابل نزدیک کنید در این حالت برای شما پیام Touch To Beam ظاهر می‌شود که با لمس آن شماره تلفن ارسال خواهد شد.

– گاهی بسیار سخت است که یک آدرس را به صورت شفاهی برای کسی توضیح دهید. با کمک NFC می‌توانید در گوشی خود و با نرم افزار Google Map آدرس مورد نظر را یافته و گوشی‌ها را به همدیگر نزدیک کنید تا آدرس برای فرد مقابل ارسال شود. با این روش دیگر نیاز نیست خودتان در مسیر همراه فرد باشید تا آدرس مورد نظرش را پیدا کند.در ادامه چند نمونه از بهترین گوشی‌های موبایل دارای NFC را معرفی می‌کنیم :

گوشی موبایل سونی Xperia XZ2

 معرفی بهترین گوشی‌های موبایل دارای NFC را با گوشی سونی آغاز می‌کنیم. این گوشی دارای فناوری NFC است و می‌توانید از تمام قابلیت‌های آن استفاده کنید.البته این گوشی یک گوشی گران قیمت است ، در ادامه سعی می‌کنیم گوشی‌های ارزان تری با فناوری NFC معرفی کنیم. سونی در این گوشی از چیپ‌ست اسنپ‍دراگون 845 استفاده کرده و از نظر طراحی هم بهبود یافته است. دوربین اصلی این محصول 19 مگاپیکسل است و از فناوری Motion eye سونی که با گوشی XZ Premium معرفی شده بود بهره می‌برد. این گوشی می‌تواند با سرعت 960 فریم بر ثانیه ویدیوی سوپراسلوموشن ضبط کند؛ هم‌چنین سیستم لرزشگیر سونی Sony steadyshot در دوربین XZ2 قرار دارد، ولی این گوشی لرزشگیر اپتیکال ندارد و به جای آن از لرزشگیر الکترونیکی تصویر استفاده شده است. دوربین سلفی Xperia XZ2 8مگاپیکسل است و یک لنز واید دارد.

گوشی XZ2 صفحه نمایش 5.7 اینچی با وضوح تصویر FULL HD+ و پنل IPS دارد. این گوشی از گوریلا‌گلس 5 استفاده می‌کند و با توجه به گواهی IP65 ضد گرد و غبار و قطرات آب است. این گوشی از باتری با ظرفیت 3180 میلی‌‌آمپر ساعت بهره‌مند است. حافظه‌ی داخلی آن 64 گیگابایت است و دارای درگاه MicroSD است که می‌توانید حافظه‌ی آن را تا 400 گیگابایت افزایش دهید یا می‌توانید در اسلات این کارت سیم‌کارت دوم خود را قرار دهید. بدنه‌ی XZ2 از فلز و شیشه ساخته شده است. XZ2 با اندروید Oreo 8.0 عرضه خواهد شد. اندروید Oreo تعداد قابل توجهی ویژگی جدید مثل تغییر اعلان‌ها، قابلیت تصویر در تصویر، آیکون‌های تطبیق‌پذیر، کاهش مصرف اپ‌های فعال در پس‌زمینه، قابلیت‌های صوتی و اینترنت بهتر، برنامه جدید Google Play PROTECT، روشن شدن سریع، انتخاب متن هوشمند و ایموجی‌های جدید دارد. گوشی جدید سونی در رنگ‌های مشکی، سبز، نقره‌ای و صورتی عرضه خواهد شد.

گوشی موبایل شیائومی Mi 8

پرچمدار جدید شیائومی نیز از قابلیت NFC پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با استفاده از این گوشی پرداخت‌های خود را انجام دهید. موبایل mi 8 فبلت جدید تولید شده توسط شیائومی چینی است که با صفحه نمایش ۶٫۲۱ اینچی، تجربه‌ای متفاوت و لذتبخش را برای شما به ارمغان می‌آورد. با وجود سه دوربین قدرتمند، دوربین دوگانه 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسلی در عقب و دوربین جلوی 20 مگاپیکسلی در جلو، این امکان را برای شما به عنوان کاربر فراهم می‌آورد که از عکاسی با وضوح تصویر بالا لذت ببرید. این گوشی موبایل اغلب ویژگی‌هایی را که شما از یک فبلت انتظار دارید، دارا می‌باشد؛ برای مثال 6 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه ذخیره سازی رام. همچنین این گوشی مجهز به رابط کاربری MIUI 9 شیائومی است که سبب می‌شود شما به راحتی و به سرعت، قادر به کار کردن با سیستم و اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین باشید. در کنار این موارد، باتری قدرتمند 3400 میلی آمپری با ظرفیتی بالا، این اطمینان را به شما می‌دهد که تا حداقل یک روز بتوانید از این دستگاه، بدون ترس از تمام شدن ناگهانی شارژ باتری استفاده کنید.

گوشی موبایل Blackview BV5800

این گوشی شاید ارزان‌ترین گوشی دارای فناوری NFC در بازار باشد.پیدا کردن رقیبی از نظر قیمت برای این محصول کاری دشوار است. بلک ویو بی وی 5800 دارای صفحه نمایش از نوع LCD IPS در سایز 5.5 اینچی با تراکم پیکسل 293 و وضوح +720×1440 pixels HD، با نسبت صفحه 18:9 می‌باشد. دوربین دوگانه پشتی گوشی blackview bv5800 شامل یک سنسور 8 مگاپیکسلی Sony IMX134 Exmor RS و تراکم پیکسل 1.119µm می‌باشد. از ویژگی‌های آن به تشخیص چهره،فوکوس خودکار،فوکوس لمسی ، عکسبرداری مداوم،برچسب گذاری جغرافیایی، تایمر خودکار، فلش LED ،پانورما و HDR و… اشاره کرد. در قسمت دوربین سلفی گوشی بلک ویو بی وی 5800 از یک سنسور 5 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگمf/2.0 استفاده شده است که نیاز کاربران برای تماس تصویری و عکس‌های سلفی را مهیا می‌سازد. بلک ویو از چیپست MediaTek MT6739 با پردازنده هسته‌ای Quad-Core،ARM Cortex-A53 بهره می‌برد. blackview bv5800 با رم اجرایی 2 گیگابایتی و حافظه داخلی 16 گیگابایتی با قابلیت استفاده از رم خارجی تا 32 گیگابایت بجای اسلات دوم سیم کارت عرضه شده است. ظرفیت باتری 5580 میلی آمپر برای گوشی بلک ویو بی وی 5800 بدون قابلیت فست شارژ می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های blackview bv5800 می‌توان به‌ حسگر شتاب‌سنج ،روشنایی و پشتیبانی از اثر انگشت و …اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...