ترفند

نحوه ضدعفونی کردن گوشی موبایل در برابر ویروس کرونا

نحوه ضدعفونی کردن گوشی موبایل در برابر ویروس کرونا

همه ما تا الان شنیده ایم که برای محافظت در برابر ویروس کرونا باید فاصله اجتماعی را رعایت کنیم ، دستان خود را حداقل 20 ثانیه بشوییم و از تماس دست با صورت و چشمان خودداری کنیم و همچنین تمیز کردن سطوح لمسی معمولاً مورد توجه قرار گرفته است. کارشناسان بهداشت می‌گویند که این بهترین روش برای محافظت از خود در برابر این بیماری همه گیر کرونا ویروس است که باعث بروز ویرانی‌های جهانی شده است. این تمرکز شدید روی بهداشت و ضد عفونی کردن ، به طرز قابل توجهی بسیاری از مردم را به این فکر کرده است که آیا نیاز به تمیز کردن تلفن‌های خود دارند. تلفن‌های ما قسمت زیادی از روز در دستان ما هستند و ما آن‌ها را چندین بار در روز بر روی صورت خود هنگام صحبت کردن فشار می‌دهیم.
دکتر دیوید وستنبرگ ، استادیار علوم بیولوژیکی در دانشگاه و علوم میسوری می‌گوید: “صفحه نمایش لمسی روی گوشی موبایل ما به عنوان یک منبع میکروب نادیده گرفته شده است که می‌تواند به فضای شخصی ما وارد شود.” در حقیقت ، مطالعات بیشماری درباره منبع معتبر دریافتند که تلفن‌های همراه ما می‌توانند حامل اشکال حیات میکروبی باشند ، از جمله باکتری‌ها ، ویروس‌ها و قارچ‌ها. در حالی که بسیاری از این موارد بی ضرر هستند ، به گفته وستنبرگ ، ارگانیسم‌های ایجاد کننده بیماری مانند ویروس SARS-CoV-2 نیز وجود دارند که می‌توانند بر روی سطحی به اندازه کافی طولانی بمانند تا به شما یا شخص دیگری منتقل شوند .در حقیقت ، طبق بررسی سال 2019 توسط شرکت تحقیقاتی dscout ، یک فرد متوسط روزانه 2،617 بار تلفن همراه خود را لمس می‌کند. دستگاه تلفن همراه شما باکتری‌های بیشتری را از روی دستان شما برمی‌دارد. در حقیقت ، دانشگاه آریزونا در سال 2012 دریافت که تلفن‌های همراه 10 برابر باکتری بیشتر از صندلی توالت را حمل می‌کنند ، بیشتر به این دلیل است که صندلی‌های توالت معمولاً بیشتر تمیز می‌شوند در حالی که لوازم الکترونیکی شخصی عمدتا نادیده گرفته می‌شوند. در یک مطالعه جدید مشخص شد که کرونا ویروس می‌تواند بر روی سطحی مانند شیشه ، فلز یا پلاستیک ، موادی که بیشتر برای گوشی‌های هوشمند استفاده می شود ، زنده بماند ، برای مدت زمان قابل توجهی بین دو ساعت تا نه روز.
بیشترین خطر عفونت در تماس با سطحی است که ویروس در آن وجود دارد. تصور کنید که در حال سوار شدن به مترو هستید و تلفن خود را روی صندلی کنار خود قرار داده تا کفش خود را ببندید. شما نمی‌دانید که شخصی که قبل از شروع کار در ایستگاه قبلی پیاده شده بود ، در همان نقطه عطسه کرده یا سرفه کرده است. تلفن شما حداقل می‌تواند از نظر تئوری ویروس را از همان نقطه بردارد. همین مورد برای انواع مختلف سناری‌ها نیز پیش می رود ، خواه یک دستگاه پرداخت پول در یک فروشگاه مواد غذایی که با تلفن خود یا اسکنر کارت می پردازید. وستنبرگ اظهار داشت: اگر افراد قبل از لمس دستگاه‌های خود دست خود را بشویند ، این امر معمولاً کافی خواهد بود تا مانع انتقال ویروس از طریق لمس شود. با توجه به این واقعیت ، وستنبرگ گفت که پاک کردن صفحه نمایش لمسی تلفن‌های ما “باید بخشی از روال عادی روزانه ما باشد.”
تلفن‌هایمان را در همه جا استفاده می‌کنیم و دائماً با آن‌ها تماس می‌گیریم. ممکن است شما همیشه دست‌های خود را بشویید اما بلافاصله بعد ار دست زدن به تلفن آن‌ها را آلوده کنید ، زیرا هنوز موبایل خود را تمیز نکرده‌اید. ویروس می‌تواند از طریق دو روش به تلفن برسد: یا به صورت قطرات ریز در هنگام سرفه شدن فرد آلوده در نزدیکی شما، یا از دست خودتان بعد از لمس دستگیره‌های درب ، دکمه‌های آسانسور و موارد مشابه. بنابراین ، بهتر است بعد از شستن دست‌هایتان گوشی موبایل خود را برای جلوگیری از انتقال ویروس ضدعفونی کنید. اما تمیز کردن موبایل دشوار است ، با توجه به بسیاری از محصولات پا ک کننده که معمولاً برای ضد عفونی از آن‌ها استفاده می‌کنید به طور بالقوه می‌تواند به دستگاه تلفن همراه شما آسیب برساند. در اینجا نگاهی به این موضوع می‌پردازیم که چگونه می‌توانید بدون آسیب رساندن به صفحه نمایش یا اجزای داخلی گوشی خود را با خیال راحت تمیز کنید.

روش تمیز کردن موبایل برای ازبین بردن ویروس کرونا

از دستمال مرطوب استفاده کنید ، نه الکل خالص

ضد عفونی کردن تلفن می‌تواند میکروب‌ها را به دست‌ها منتقل کند. بنابراین بهتر است قبل و بعد از ضد عفونی کردن دست‌ها را بشویید و بعد همه کابل‌ها و منابع برق و هدفون و شارژر را از گوشی خود جدا کنید.
استفاده از مواد تمیز کننده در صفحه‌های گوشی هوشمند عموماً توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند پوشش صفحه را از بین ببرد. وقتی تلفن چرب یا کثیف است ، ممکن است ضد عفونی کننده کار نکند . بنابراین شخص باید ابتدا تلفن را با پارچه‌ای خشک یا مرطوب پاک کند تا همه کثیفی‌ها از بین برود.
و بعد از این مراحل استفاده از دستمال‌های ضد عفونی کننده با 70٪ الکل ایزوپروپیل و یا ضد عفونی کننده Clorox مناسب تمیز کردن موبایل می‌باشد. ایزوپروپیل الکل کمترین مضر برای پوشش اولئوفوبی موبایل دارد و به صفحه نمایش موبایل شما آسیب نمیزند و همچنین الکل به سرعت از سطح تلفن شما تبخیر می‌شود و همه میکروب‌ها را از بین می‌برد.
اما هرگز نباید تلفن خود را در یک ماده تمیز کننده ریخت و یا مایع تمیز کننده را مستقیماً روی دستگاه اسپری کنید.از ترکیب آب و الکل با درصد نامناسب در خانه استفاده نکنید. و باید مراقب باشید که رطوبت در دهانه ای مانند درگاه شارژ یا درز‌های گوشی نرود که باعث آسیب داخلی نشود یا حتی باعث ایجاد شوک برقی شود.

از پارچه‌های میکروفیبر استفاده کنید

ما روزانه از تلفن خود استفاده می‌کنیم لکه ها و اثر انگشت ما روی صفحه نمایش موبایل می‌ماند. که این‌ها در اثر روغن‌های موجود در پوست ما ایجاد می‌شود. موثرترین روش استفاده از پارچه میکرو فیبر است. همچنین می‌توانید پارچه را با آب مقطر مرطوب کنید تا از لک‌های سخت‌تر خلاص شوید. آب را مستقیماً روی صفحه موبایل نریزید. تمام لکه‌ها و علائم را با حرکات دایره‌ای در صفحه نمایش تمیز کنید. هر لایه کثیفی را که ممکن است در اطراف لبه‌ها و داخل سطوح باز مانند پورت‌های شارژ گیر کرده باشد ، از بین ببرید و دوباره سطح آن را پاک کنید.همچنین اپل و سامسونگ در صفحات پشتیبانی خود می‌گویند که پاک کردن تلفن شما با یک پارچه ترجیحا نرم و بدون علامت روشی مطمئن برای تمیز کردن آن است. می‌توانید پارچه را با آب گرم و صابون مرطوب کنید تا از شر هر گونه مواد زائد خلاص شوید.

تلفن‌های ضد آب را زیر شیر آب تمیز نکنید

حتی اگر تلفن‌های ضد آب ، مانند گوشی موبایل دوجی یا گوشی آیفون دارید ، توصیه می شود که آنها را زیر شیر آب نشویید. این کار باعث می‌شود تا آب داخل درگاهها و بلندگوها برود. در عوض ، از یک دستمال مرطوب برای پاک کردن تلفن استفاده کرده و سپس با یک پارچه خشک رطوبت آن را بگیرید. حتماً همه درگاه‌ها و بلندگوها را کاملاً خشک کنید.

استفاده از دستگاه بهداشتی ضدعفونی کننده تلفن UV

اگر به دنبال یک روش جایگزین برای کشتن میکروب‌ها هستید ، از دستگاه بهداشتی ضدعفونی کننده تـلفن UV استفاده کنید. این جعبه نسبتاً کوچک الکترونیکی که پرتوهای اشعه ماوراء بنفش را روی تلفن قرار می‌دهد و برای تجزیه میکروب‌ها و باکتری‌ها استفاده می‌شود.

چیزهایی که شما هرگز نباید برای تمیز کردن تلفن‌های خود استفاده کنید

این مهم است که تلفن خود را تمیز و ضد عفونی نگه دارید تا احتمال ابتلا به عفونت کرونا ویروس به حداقل برسد. با این حال ، چند ماده تمیزکننده هستند که هرگز نباید برای تمیز کردن تلفن خود از آن‌ها استفاده کنید.

پاک کننده‌های پنجره یا آشپزخانه

از محصولات تمیز کننده خانگی بر روی تلفن خود توصیه نمی‌شود که استفاده کنید زیرا باعث آسیب دیدن سطح موبایل می‌شوند

دستمال توالت

استفاده از حوله‌های کاغذی برای تمیز کردن تلفن‌های شما تکه‌های کاغذی را روی آن‌ها می‌گذارد و باعث خراشیدن سطح موبایل می‌شود.

آرایش پاک کن

مواد شیمیایی موجود در یک پاک کننده آرایش روی صفحه نمایش باعث آسیب م‌یشود. در عوض ، شما باید از پارچه‌ای مرطوب استفاده کنید تا هرگونه لک و میکروب را از تلفن خود پاک کنید.

هوای فشرده

دمیدن هوا به گوشی می‌تواند به قسمت‌های ظریف گوشی مانند میکروفون آسیب برساند.

سرکه

سرکه باعث ازبین رفتن صفحه نمایش موبایل یا حتی تکه شدن صفحه می‌شود

هر چند وقت یکبار گوشی خود را ضد عفونی کنیم؟

در صورت قرار گرفتن در شرایط زیر تلفن خود را حتما ضدعفونی کنید. ولی در حالت کلی اگر دست‌های خود را مکرر می‌شویید روزی 1 الی 2 بار ضدعفونی کردن موبایل‌تان توصیه می‌شود:

  • بعد از اینکه شخص دیگری از موبایل شما استفاده کرده است
  • بعد از عطسه یا سرفه هنگام نگه داشتن تلفن
  • پس از افتادن موبایل روی سطح زمین
  • بعد از استفاده از تلفن در ملاء عام
  • اگر شخصی در خانه بیمار است ، در نظر بگیرید که تلفن را در یک کیسه پلاستیکی ذخیره کنید و بعد از هر بار استفاده از آن گوشی را ضدعفونی کنید تا خطر آلودگی کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...