ترفند

اپلیکیشن‌ های کاربردی و امن برای مدیریت پسورد ها

اپلیکیشن‌های کاربردی و امن برای مدیریت پسوردها

اپلیکیشن‌ امن برای مدیریت پسورد موضوع اصلی این مقاله می‌باشد که به معرفی 5 اپلیکیشن کاربردی و امن و خصوصیات هر کدام خواهیم پرداخت که شما با توجه به نیاز خود می‌توانید هر کدام را انتخاب و با آن کار کنید. کلمه عبور یا پسورد (Password) یک یا چند واژه، عبارت یا رشته‌ای از کاراکترهاست که به عنوان ابزاری برای تصدیق هویت یک کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وارد کردن کلمه عبور صحیح که معمولا در کنار یک نام کاربری ثبت شده معنا پیدا می‌کند به کاربر اجازه دسترسی به منبعی معین اعطا می‌شود. از گذرواژه نیز به عنوان معادلی برای این اصطلاح استفاده می‌شود. امروزه از کلمه‌های عبور برای ورود به سیستم عامل رایانه‌ها، دستگاه‌های همراه، خودپردازها، دسترسی به خدمات بسیاری از سامانه‌های آنلاین و … استفاده می‌شود. با این حال به کارگیری گذرواژه‌ها تنها به دنیای مدرن کنونی اختصاص ندارد. حتی در زمان‌های نسبتا دور نگهبان‌ها از افراد ناشناس برای ورود به مکان‌های حفاظت شده به صورت شفاهی کلمه عبوری را درخواست می‌کردند.معمولا هنگام وارد کردن کلمات عبور در رایانه‌های امروزی، به جای حروف وارد شده علامتی مشابه ستاره یا دایره در فیلد مربوطه نمایش داده می‌شود. به این ترتیب امکان خوانده شدن پسورد توسط افرادی که در کنار کاربر قرار دارند از بین می‌رود.
یکی از رایج‌ترین راهکارهای هکرها برای نفوذ به یک سیستم تلاش برای یافتن کلمه عبور با تست کردن احتمالات مختلف است. این شیوه، حمله جستجوی فراگیر یا بروت فورس (Brute-Force attack) نام دارد. با توجه به زمان بالایی که در این روش برای بررسی ترکیبات مختلف حروف، نمادها و اعداد مورد نیاز است معمولا هکرها ترجیح می‌دهند تنها واژه‌های رایج یا حداقل واژه‌های موجود در فرهنگ لغات یک زبان را برای ورود به سیستم مورد بررسی قرار دهند. به این روش، حمله لغت‌نامه‌ای (Dictionary Attack) گفته می‌شود و با توجه به اینکه کاربران بسیاری از واژه‌های ساده موجود در یک زبان به عنوان کلمه عبور استفاده می‌کنند روش لغت‌نامه‌ای می‌تواند در موارد بسیاری برای نفوذ به سیستم نتیجه‌ای موفقیت آمیز داشته باشد. جالب است بدانید مطابق آمارها عباراتی نظیر 123456 و password از رایج‌ترین کلمه‌های عبور در دنیا به شمار می‌روند. گفته می‌شود هر فرد در دنیا به صورت میانگین ۵ «یوزر نیم» و پسورد دارد، که البته برای برخی افراد که با دنیای نت و وب‌سایت بیشتر سروکار دارند، این تعداد بسیار بیشتر است. در عصری که گذرواژه‌ها در همه جا وجود داشته و شما کاملاً نمی‌توانید همه آن‌ها را به خاطر بسپارید، دانلود اپلیکیشن‌های مدیریت رمزعبور امروزه یک نیاز ضروری است. به همین دلیل در ادامه به معرفی ۵ اپلیکیشن‌ امن برای مدیریت پسورد می‌پردازیم.

معرفی 5 اپلیکیشن‌ امن برای مدیریت پسورد

1Password

اولین اپلیکیشن‌ امن برای مدیریت پسورد ۱password است که اپلیکیشنی فوق‌العاده برای گوشی‌های اندرویدی است که مدیریت گذرواژه‌ها را بسیار سهل و آسان خواهد کرد. در واقع ۱Password یکی از شناخته شده‌ترین نرم افزار‌های موجود در خصوص این موضوع است که آپشن‌های فوق‌العاده‌ای را به شما اعطا خواهد کرد. این نرم‌افزار بدین شکل عمل می‌کند که تمام پسوردهای شما را در خود ذخیره خواهد کرد. بعد از آن وقتی که به وب‌سایتی مراجعه می‌کنید در محل وارد کردن گذرواژه میانبری از این برنامه نمایش داده می‌شود که با کلیک روی آن به صورت خودکار رمز وارد خواهد شد. ۱Password دارای صفحه کلید مخصوص به خود است که به شما امکان می‌دهد به سرعت نام کاربری و رمزعبور را در قسمت مربوطه جای‌گذاری کنید. از این برنامه می‌توانید برای تولید کلمات عبور قوی نیز استفاده کنید.
نکته‌ی بسیار جالب 1Password در وجود امکانی با عنوان Master Password است. این ابزار به شما کمک خواهد کرد تا بعد از ذخیره‌ی تمام رمزهای عبور خود در وب سایت‌های مختلف، تنها با یک کلمه عبور کلی، قادر به لاگین کردن در تمام وب سایت‌ها باشید. شیوه‌ی کارکرد این بخش نیز به این صورت است که شما با وارد کردن Master Password، به طور خودکار به دیتابیس این اپلیکیشن دسترسی پیدا خواهید کرد و خود اپلیکیشن به صورت خودکار، سایت مورد نظر را شناسایی، و رمز عبور مربوط به آن را در فیلد ورودی وارد می‌کند. قابلیت همگام سازی برنامه با نسخه‌ی مک، آیفون و آیپد و… و امکان تعیین یک رمز عبور برای ورود به اپلیکیشن نیز از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن به حساب می‌آیند و برخی از امکانات و قابلیت های برنامه 1password به شرح زیر است:

  • ایجاد کلمات عبور قوی و ایمن برای تمامی حساب‌های آنلاین شما
  • پر کردن فیلد‌های نام کاربری و کلمه‌ی عبور برای ذخیره اطلاعات
  • دسترسی به اطلاعات خود در دستگاه‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی
  • به اشتراک گذاری گذر واژه‌ها با اعضای خانواده خود
  • باز کردن قفل برنامه به وسیله‌ی اثر انگشت
  • ذخیره اطلاعات در دوازده دسته بندی مختلف
  • سازماندهی هوشمند اطلاعات موجود
  • جست و جوی سریع در میان تمامی رمز‌های عبور

Dashlane

این اپلیکیشن‌ امن برای مدیریت پسورد هم نسبتاً محبوب است. نسخه رایگان آن قابلیت‌های خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد اما برای برخورداری از آپشن‌های بیشتر آن باید پرداخت درون برنامه‌ای داشته باشید. از جمله آپشن‌هایی که در نسخه رایگان آن وجود دارد، شامل پر کردن خودکار فیلد گذرواژه، هشدارهای امنیتی، ذخیره حداکثر ۵۰ رمز عبور و قابلیت استفاده در یک دستگاه واحد می‌توان نام برد. یکی از دلایل محبوبیت آن این است که متعلق به گوگل بوده از این‌رو امکان پشتیبانی آن فراهم شده است. تا زمانی که تنها در یک دستگاه از آن استفاده کنید نسخه رایگان جوابگو است، اما اگر نیاز به همگام‌سازی چندین دستگاه دارید، بهتر است به سراغ نسخه پرمیوم آن بروید. با نصب اپلیکیشن و وارد کردن مستر پسوورد، اطلاعات رمزهای عبور و فرم‌های شما همگام‌سازی شده و در تلفن نیز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. دو راه برای استفاده از این اپلیکیشن روی موبایل وجود دارد. راه اول این است که کیبورد پیش‌فرض تلفن خود را به کیبورد اختصاصی Dashlane تغییر دهید. در این صورت در هر مرورگری که باشید به راحتی می‌توانید با استفاده از کیبورد، نام کاربری، رمز عبور و همه فرم‌ها را در یک چشم به هم زدن پر کنید و وقتتان را برای وارد کردن دستی اطلاعات هدر ندهید.

اما اگر دوست ندارید کیبورد دستگاهتان را تغییر دهید، می‌توانید از مرورگر Dashlane که به همراه اپلیکیشن مدیریت پسوورد آن روی تلفن شما نصب می‌شود استفاده کنید. وقتی با این مرورگر به وب‌گردی می‌پردازید، می‌توانید به راحتی از قابلیت یکپارچه آن با Dashlane ببرید. هر جای نیاز به وارد کردن اطلاعات باشد گزینه‌های مرتبط به شما نمایش داده می‌شوند و شما با لمس گزینه مورد نظر وارد حساب کاربری شده یا یک فرم بلندبالا را با یک لمس سریع پر می‌کنید. Dashlane نه تنها قابلیت ذخیره و حفاظت کردن از رمزهای عبور را دارد بلکه می‌توانید IDهای مختلف، شماره‌ی کارت‌های بانکی و اعتباری، شیوه‌های پرداخت، رسیدها و یادداشت‌های متعددی را نیز در آن ذخیره کنید. این اپ همچنین دارای قابلیت auto-fill نیز هست که می‌توانید آدرس، شماره تلفن و دیگر انواع اطلاعات شخصی را به آن وارد کنید تا هنگام پر کردن فرم‌های آنلاین نیازی به تایپ کردن دوباره و دوباره‌ی این اطلاعات نداشته باشید. دو ویژگی اصلی که موجب برتری این برنامه نسبت به دیگر برنامه‌های مشابه می‌شود، رابط کاربر زیبا و ساده‌ی آن و انتخابی بودن قابلیت Cloud Syncing است (در صورتی که سینک کردن را فعال کنید این فرآیند هر ۵ دقیقه یک بار انجام شده و راهی برای کاهش یا افزایش این زمان وجود ندارد). از قابلیت‌های این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رمزگذاری اطلاعات ذخیره شده با AES – 256
  • قابلیت دسترسی به اطلاعات تنها با استفاده از رمزعبور اصلی که در هیچ جای دیگری ثبت نمی‌شود
  • قابلیت انتخاب محل ذخیره‌ی اطلاعات: دستگاه مورد استفاده یا بک‌آپ آنلاین (قابل دسترسی از طریق خرید درون برنامه‌ای نسخه‌ی Premium)
  • قابلیت Touch ID و وارد شدن به برنامه با اثر انگشت کاربر
  • قابلیت ایجاد رمزهای عبور جدید و ذخیره‌ی خودکار رمزهای استفاده شده
  • Log In و پر کردن فرم‌ها به صورت خودکار
  • قابلیت هشدار ورود غیرمجاز و تغییر سریع رمزعبور
  • قابلیت ذخیره‌ی اطلاعات کارت‌های بانکی و اعتباری
  • ثبت Screenshot از خریدهای انجام شده روی iPad
  • سینک شدن خودکار تمام دستگاه‌ها با نسخه‌ی Premium
  • سازگار با اپل واچ
  • جلوگیری از فراموشی رمز‌های عبور وبسایت‌های مختلف
  • ورود خودکار اطلاعات هنگام وارد شده به سایت‌ها
  • آنالیز و محافظت از اکانت‌های شما با بررسی امنیت رمز عبور
  • ایجاد یادداشت‌های امن از اطلاعات شخصی خود
  • اشتراک گذاری یادداشت و پسورود‌‌های خود با امنیت بسیار بالا

bitwarden

با نرم افزار bitwarden کافیست تنها رمز عبور خود این برنامه را حفظ کنید و حفاظت از بقیه پسوردهایتان را بر عهده این اپلیکیشن بگذارید. علاوه بر این می‌‌توانید به کمک bitwarden برای هر اکانت خود یک رمز عبور دشوار و با امنیت بسیار بالا بسازید و امنیت حساب خود را بالا ببرید. این اپلیکیشن دارای سیستم password generator برای ساخت گذرواژه‌های سخت بوده و امتیاز بالایی را نیز از سوی کاربران گوگل پلی دریافت نموده است. این برنامه همچنین کاملاً رایگان و کاملاً «اپن سورس» است. از قابلیت‌های دیگر این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی و نصب همهٔ اپلیکیشن‌های بیت‌واردن
  • همگام‌سازی بدون محدودیت همه دستگاه‌های کاربران
  • ذخیره‌سازی نامحدود آیتم‌ها در صندوق امانات کاربر
  • اضافه کردن آیتم برای لاگین‌ها، یادداشت‌های محرمانه و کارت‌های بانکی
  • احراز هویت دومرحله‌ای
  • تولیدکننده رمزهای‌ عبور امن و قوی به‌ صورت تصادفی
  • سفارشی کردن سرور شخصی برای استفاده از قابلیت‌های بیت‌واردن (البته اگر مایل به انجام این کار هستید.)

Password Safe

Password Safe یک گزینه ایده‌آل برای مدیریت رمزهای عبور است . استفاده از رمزگذاری ۲۵۶ بیتی، یکی از دلایل قدرتمند بودن این برنامه است. می‌توانید کلمات عبور خود را در آن سیو کرده، و برای دسترسی و مرور آسان‌تر بر اساس نیازهای خود، آن‌ها را دسته‌بندی کنید. علاوه بر این، از قابلیت پشتیبان‌گیری خودکار نیز بهره‌مند است. برای ساخت پسوردهای قدرتمند و دارای امنیت بالا نیز می‌توانید روی این اپلیکیشن حساب باز کنید. اگر به دنبال دلیلی برای دانلود آن هستید کافیست بدانید که توانسته امتیاز عالیه ۴.۶ از ۵.۰ را از سوی کاربران گوگل‌پلی به خود اختصاص دهد.

Enpass

اگر جز افرادی هستید که تعداد پسورد و گذرواژه‌های زیادی ندارید و تنها خواهان سیو کردن آن‌ها روی یک دستگاه هستید؛ نسخه رایگان اپلیکیشن‌ امن برای مدیریت پسورد Enpass این امکان را برای شما فراهم می‌کند. از لحاظ امنیت بالای آن باید گفت که هیچ کدام از داده‌های شما را روی هیچ سروری ذخیره نمی‌کند. در بدو ورود به این برنامه می‌توانید فضای ذخیره‌سازی خود را مانند Onedrive و Dropbox انتخاب کنید و برنامه را با آن‌ها همگام‌سازی نمایید. برنامه ای بسیار کاربردی و امنیتی برای سیستم عامل اندروید است که می‌توان به وسیله آن از رمزهای عبور خود در محیطی امن محافظت کرد. دیگر نیازی به، به خاطر سپردن تعداد زیادی از رمز‌های عبور اکانت‌های مختلف ندارید و می‌توانید از پسوورد‌ها و دیگر اطلاعات خود در محیطی واحد با رمز عبوری یکسان محافظت نمایید. این اپلیکیشن با گسترش در فضای مجازی و کسب محبوبیت دارای نسخه‌های مک، ویندوز و لینوکس بوده که می‌توانید نسخه اندرویدی آن را با نسخه‌های ویندوز همسان سازی کرد و در هر جا و مکانی و با هر سیستم عاملی به تمامی پسوورد‌های خود دسترسی داشت. برای استفاده از آن نیاز به هیچ گونه ثبت نامی نداشته و می‌توان به راحتی اطلاعات مهم مربوط به خود را وارد نمود. با استفاده Enpass در هنگام ورود به سایت‌هایی که نام کاربری و رمز عبور آن‌ها را ذخیره کرده‌اید فیلد‌های مربوط به اطلاعات به صورت کاملا خودکار تکمیل شده و تنها نیاز است دکمه ورود را لمس کرده و به حساب کاربری خود وارد شوید. علاوه بر این یک سیستم هوشمند برای ساخت رمز‌های عبور قوی با کاراکتر‌های مختلف وجود دارد که با بهره گیری از آن امنیت رمز‌های خود را چند برابر خواهید کرد. برخی از امکانات و قابلیت های برنامه Enpass اندروید :

  • انتشار نسخه‌های رایگان ویندوز , مک و لینوکس
  • ورود خودکار اطلاعات در فیلد‌ها هنگام ورود به سایت‌های ذخیره شده
  • طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها برای ذخیره اطلاعات مهم خود علاوه بر رمز‌های عبور
  • محافظت از پسوورد‌ها با یک رمز عبور و یا پین کد ( پشتیبانی از اثر انگشت در اندروید +6.0 )
  • قابلیت تهیه نسخه پشتیبان از تمامی اطلاعات
  • محافظت از تمامی اطلاعات در محیطی یک پارچه با درجه امنیت نظامی
  • توانایی دسته بندی اطلاعات ورودی در گروه‌های مختلف
  • ژنراتور قدرتمند تولید رمز‌های عبور دشوار
  • همگام سازی اطلاعات با نسخه‌های مک , ویندوز و لینوکس

نکاتی برای انتخاب کلمه عبور مناسب و ایمن

هرچند استفاده از واژه‌های رایج یک زبان به عنوان پسورد می‌تواند باعث تسهیل به خاطرسپاری آن شود اما به همان اندازه حدس زدن آن برای اشخاص غیرمجاز را نیز ساده‌تر می‌کند. در واقع یک کلمه عبور یا بهتر بگوییم یک “عبارت عبور” (یا Passphrase) که واژه‌ای معنادار و واقعی نباشد می‌تواند از نظر امنیتی یک نکته‌ی مهم تلقی شود. بسیاری از سامانه‌ها و سازمان‌ها برای افزایش امنیت، کاربران خود را ملزم به رعایت قوانینی خاص حین انتخاب کلمه عبور می‌کنند. در ادامه برخی از نکاتی که می‌تواند برای انتخاب یک کلمه عبور مناسب مفید واقع شود بیان شده است:

  • هرچه طول (یا تعداد کاراکترهای) پسورد بیشتر باشد حدس زدن آن دشوارتر خواهد بود.
  • بهتر است از تک واژه‌های رایج و پرکاربرد یک زبان به عنوان کلمه عبور استفاده نشود. در مقابل، ترکیبی از چند کلمه غیرمرتبط و گنجاندن علائم یا اعداد در میان آن‌ها می‌تواند انتخابی مناسب باشد.
  • به کاربردن ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، علائم و اعداد هنگام انتخاب پسورد می‌تواند منجر به افزایش پیچیدگی آن شده و در نتیجه احتمال حدس زدن آن توسط روش‌های سیستماتیک را دشوارتر می‌نماید. دقت داشته باشید کلمه‌های عبور نسبت به بزرگی و کوچکی حروف حساس (Case Sensitive) هستند.
  • اکیدا توصیه می‌شود از المان‌هایی نظیر نام شخصی، تاریخ یا سال تولد، شماره تلفن، کد شناسایی و … به عنوان کلمه عبور خود استفاده نکنید.
    بهتر است به صورت دوره‌ای رمزهای عبور خود را تغییر دهید.
  • پیشنهاد می‌شود برای این که یک پسورد پیچیده و در عین حال به یادماندنی انتخاب کنید ابتدا یک عبارت یا جمله را در ذهن خود در نظر بگیرید و سپس حروف ابتدای کلمات آن را به عنوان کلمه عبور خود برگزینید.
  • هرگز کلمه عبور خود را روی یک کاغذ یا سند حفاظت نشده یادداشت نکنید.
  • در نظر گرفتن یک یا چند کلمه فارسی و جایگزین نمودن حروف آن با حروف معادل انگلیسی که روی صفحه کلید قرار دارند نیز می‌تواند کلمه عبوری پیچیده را نتیجه دهد.
  • هنگام ورود کلمه عبور مراقب نگاه‌های افرادی که در اطراف شما قرار دارند باشید. معمولا این هشدار زمانی جدی‌تر خواهد بود که کلمه عبور شما ساده باشد و یا تایپ شما چندان سریع نباشد.
  • برای حساب‌های کاربری مختلف خود از کلمه عبوری یکسان استفاده نکنید. چرا که در این صورت فاش شدن پسورد شما در یک سامانه می‌تواند تهدیدی جدی برای حساب‌های دیگر شما ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...