ترفند, علم و تکنولوژی

راهنما و نکات قبل از خرید پاوربانک مناسب گوشی موبایل

راهنما و نکات قبل از خرید پاوربانک مناسب گوشی موبایل

پاوربانک یا شارژر همراه به انگلیسی powerbank وسیله‌ای کاربردی است که چندسالی می‌شود بین مردم طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. علت محبوبیت پاوربانک‌ها بیشتر به ضعف باتری تلفن‌های همراه بر می‌گردد، چرا که با استقبال بیشتر مردم از شبکه‌های اجتماعی و زیادترشدن سرعت اینترنت و افزایش استفاده از اینترنت بین افراد، استفاده از تلفن‌های هوشمند نیز بین مردم بیشتر شده و باتری این دستگاه‌ها زودتر تمام می‌شود . پاور بانک راه‌حل مناسبی برای خلاصی از این شرایط است زیرا می توانید به غیر از تلفن همراه دستگاه‌های مختلف زیادی را با آن شارژ کنید که باعث شده وسیله کاربردی مانند پاوربانک به یک لوازم جانبی دیجیتال پرمصرف و ضروری تبدیل شود. تلفن‌ هوشمند، ساعت هوشمند، دست‌بند سلامتی، هدفون بلوتوث، اسپیکر بلوتوث، دوربین ورزشی، تبلت‌ و دیگر ابزارهای دیجیتال، زندگی‌مان را آسان کرده‌اند اما برای این که بتوانند در طول روز به ما کمک کنند، باید نیروی کافی داشته باشند، که این نیروی کافی را از باتری خود می‌گیرند. بارها برای خیلی از ماها پیش آمده که برای شارژ دوباره باتری گوشی‌مان به برق شهری دسترسی نداشته باشیم یا شارژر گوشی همراهمان نباشد، تلفن‌های همراه هوشمند این روزها هرچند بیشتر از گذشته هوشمند شده‌اند و با استفاده از هوش مصنوعی سعی در مدیریت مصرف باتری گوشی دارند، اما بخشی که کمترین پیشرفت را نسبت به باقی بخش‌ها نظیر دوربین و صفحه نمایش داشته، باتری آنهاست. به همین دلیل استفاده از پاور بانک رواج پیدا کرده است. 
اما انتخاب یک پاوربانک powerbank مناسب با توجه به گستردگی موجود ممکن است کمی گیج کننده باشد. با انتخاب پاور بانک اشتباه، ممکن است دستگاه‌تان آسیب ببیند یا این که هزینه اضافی کرده باشید بدون این که نیازتان برطرف شود. ممکن است بدون اطلاع از ظرفیت باتری گوشی یا تبلت، پاور بانکی را انتخاب کنید که تنها یک بار می‌تواند گوشی شما را شارژ کند و یا اینکه حتی سرعت شارژ پاور بانک به اندازه‌ای کند باشد که ساعت‌ها برای شارژ گوشی به زمان نیاز داشته باشید. در هیچ کدام از این موارد مشکل از پاور بانک نیست بلکه مشکل از انتخاب اشتباه است. بنابراین قبل از خرید پاور بانک بهتر است به یک سری از نکات توجه کنید. منابع بسیاری از برندهای مختلف گرفته تا ظرفیت‌ها و مدل‌های متنوع و مختلفی در بازار موجود است که شما را مجبور می‌کنند زمان زیادی را برای یافتن بهترین گزینه موجود صرف نمایید، از این جهت طبیعی است که هنگام خرید در بین هزاران مدل پاوربانک کمی احساس سردرگمی کنید. بنابراین ما برای کمک به شما در بهترین تصمیم گیری و راهنمای خرید پاوربانک، این مطلب را آماده کرده‌ایم. در این بخش معیارهای مهمی را بررسی خواهیم کرد که شما باید در هنگام انتخاب پاوربانک برای خرید در نظر داشته باشید.

پاوربانک چیست

پاور بانک یک باتری اکسترنال(خارجی) هست که می‌توان آن را یک منبع تامین انرژی شارژ همراه دانست. این ابزار انرژی الکتریکی را در خود ذخیره کرده و این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا هر زمان و هر کجا که هستید فقط با اتصال سیم شارژر گوشی به آن قادر به شارژ کردن باتری اسمارتفون خود باشید. بنابراین پاوربانک یک منبع تغذیه همراه است . اجزای پاوربانک شامل : یک مدار کنترل کننده باتری، شارژر و یک باتری یونی با ظرفیت مشخص.

انواع پاوربانک

پاوربانک مخصوص گوشی هوشمند و تبلت

این دسته از پاوربانک‌ها در ظرفیت‌های مختلف و با میزان جریان و ولتاژ متناسب با گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند، و قدرت شارژ کردن باتری موبایل را دارند. اما باید در نظر داشته باشید با این پاوربانک‌ها نمی‌توانید لپ‌تاپ خودتان را شارژ کنید.

پاوربانک مخصوص لپ‌تاپ

این دسته از پاوربانک‌ها، خروجی ولتاژ و جریان متناسب با باتری‌های حجیم لپ‌تاپ را دراختیار کاربر قرار می‌دهند. اکثر پاوربانک‌های بازار ولتاژ ۵ ولت دارند؛ در صورتی که برای شارژ باتری لپ‌تاپ براساس مشخصات سیستم‌تان، نیاز به پاوربانک با ولتاژ ۱۶ تا ۲۰ ولت دارید.

پاوربانک سولار یا خورشیدی

پاور بانک انرژی خورشیدی دارای یک پنل فتوولتائیک است . این پنل خورشیدی نور را به برق تبدیل می‌کند به این ترتیب هنگامی که پاوربانک را در معرض آفتاب قرار می دهید، به طور خودکار شارژ باتری شروع می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که این روش شارژ کردن پاوربانک نسبت به وصل کردن آن به دیوار، زمان بسیار بیشتری را می‌طلبد، از طرف دیگر بیشتر پاور بانک‌های انرژی خورشیدی می‌توانند به برق نیز وصل شوند. پاوربانک‌های سولار برای افرادی که بخش زیادی از زمان خود را در سفرهایی با عدم دسترسی به برق شهری سپری می‌کنند، محصولی ایده ال است و تمام نشدن شارژ دستگاه‌های آن‌ها را تضمین می‌کند. این نوع پاوربانک‌ها به‌دلیل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، جزو محصولات دوستدار محیط‌زیست محسوب می‌شوند.

پاروبانک‌های هوشمند

خروجی ولتاژ و جریان پاوربانک‌های هوشمند، متناسب با نیاز باتری دستگاه قابل تنظیم است و با توجه ‌به نوع دستگاه، قادر به تأمین شدت جریان مناسب باتری است. ایمنی این پاوربانک‌ها نسبت به بقیه پاوربانک‌‌ها بیشتر است.

نکات مهم قبل از خرید پاوربانک

ظرفیت

یکی از نکات مهمی که باید قبل از خرید پاوربانک بدان توجه کنید، ظرفیت آن است. اولین و مهم‌ترین مشخصه‌ی پاوربانک‌ها ظرفیت آن‌ها است که با واحد میلی‌آمپرساعت (mAh) بیان می‌شود. قبل از خرید پاوربانک ابتدا باید بدانید به پاوربانک با چه ظرفیتی نیاز دارید. هرچه میزان ظرفیت پاور بانک شما بیشتر باشد نشان دهنده این می‌باشد که شما می‌توانید برای مدت طولانی‌تری از پاوربانک خود استفاده کنید بدون این که نیاز به شارژ مجدد داشته باشد. عموما هرچه ظرفیت پاوربانک بیشتر باشد، قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند. توصیه می‌شود که همواره، یک پاور بانک با ظرفیت بیشتری در مقایسه با ظرفیت باتری گوشی‌هوشمند یا تبلت خود خریداری نمایید. هنگامی‌که یک پاور بانک با ظرفیت بالاتر انتخاب می‌کنید، باید مدنظر داشته باشید که این موضوع به معنای افزایش اندازه، بالا رفتن وزن و قیمت آن خواهد بود.

شدت جریان

علاوه بر محاسبه‌ی ظرفیت مورد نیاز، باید شدت جریان خروجی پاوربانک را نیز مورد توجه قرار دهید. برخی پاوربانک‌ها دارای پورت‌های متعددی هستند و از هر پورت می‌توانید خروجی با شدت‌ جریان متفاوت بگیرید. همچنین توجه به این نکته ضروری است که اگر گوشی شما نمی‌تواند آمپر بالایی را پشتیبانی کند، خرید پاور بانکی که آمپر بالایی ارائه می‌دهد تاثیری در سرعت شارژ گوشی ندارد. شما می‌توانید از روی شارژر، آمپر دستگاه خود را بخوانید. همچنین برخی معتقدند که آمپر نامتناسب با گوشی، چه کمتر و چه بیشتر، در طولانی مدت به باتری گوشی آسیب می‌رساند. البته برخی از پاوربانک‌ها به صورت اتوماتیک آمپر خروجی خود را با آمپر مناسب با باتری گوشی تنظیم می‌کنند. برخی دیگر هم دکمه‌ای برای تنظیم خروجی کم، برای شارژ دستگاه‌هایی مانند می بند و هدست بلوتوث دارند. با توجه ‌به تنوع گسترده‌ی گجت‌های هوشمند و تجهیز آن‌ها به باتری‌‌های مختلف، وجود پاوربانکی هوشمند با قابلیت تأمین شدت جریان متناسب با هر دستگاه، حس می‌شود. در همین راستا شرکت‌های تولید‌کننده‌ی این دستگاه، به توسعه‌ی فناوری‌های پیشرفته‌ای برای تنظیم شدت جریان خروجی با توجه‌ به نیاز پرداخته‌اند. این فناوری‌ها با نام‌های مختلفی اعم از Fit Charge یا AI Power با توجه ‌به برند سازنده، شناخته می‌شود. پیشنهاد می‌شود هنگام خرید، بهره‌مندی پاوربانک از این قابلیت را در اولویت‌های اصلی خرید خود قرار دهید. با انتخاب این دسته از پاوربانک‌ها هر دو نگرانی درباره سرعت شارژ گوشی و آسیب رسیدن به باتری آن از بین می‌رود.

سرعت شارژ

سرعت شارژ پاوربانک، به‌شدت جریان خروجی آن بستگی دارد. برخی مدل‌های معمولی پاوربانک تنها خروجی با شدت جریان یک آمپر را دراختیار شما قرار می‌دهند، ولی پاوربانک‌های پیشرفته‌تر، می‌توانند شدت جریان ۲ آمپر یا بیشتر را هم در خروجی خود دراختیار کاربر قرار دهند. وقتی شدت جریان بیشتری در خروجی پورت‌های پاوربانک دراختیار کاربر قرار داشته باشد، بر سرعت شارژ شدن تأثیر می‌گذارد. اگر پاوربانک از فناوری شارژ سریع بهره برده باشد، سریع‌تر باتری دستگاه شما شارژ می‌شود. برخی پاوربانک‌های بازار از فناوری شارژ سریع ۲.۰ یا ۳.۰ کوالکام بهره‌مند هستند که در صورتی که باتری دستگاه شما با این فناوری‌ها سازگاری داشته باشد، می‌توانید پاوربانکی خریداری کنید که باتری دستگاه شما را سریع‌تر شارژ کند.

اتصالات

یکی دیگر از موضوعات مهم در حین خرید پاوربانک، اتصالات آن است. اکثر این دستگاه‌ها دارای پورت USB هستند که برای شارژ کردن گوشی هوشمند و تبلت به‌کار برده می‌شود. با این وجود، ممکن است شما به بیش از یک درگاه خروجی نیاز داشته باشید و بخواهید هم‌زمان چند دستگاه را شارژ کنید. یا ممکن است نیاز به پورت USB-C داشته باشید. براساس تعداد پورت‌های مورد نیاز خود و نوع پورت، پاوربانک مورد نظرتان را خریداری کنید. در نظر داشته باشید پاوربانک‌ها درکنار درگاه‌های خروجی، به یک پورت معمولا میکرو USB یا USB نوع C برای شارژ باتری خود مجهز هستند و شارژ گوشی‌های هوشمند از این پورت ممکن نخواهد بود.

ایمنی

همیشه باید به ایمنی دقت ویژه‌ای شود و ایمنی موضوعی است که مستقیما با کیفیت ساخت هر ابزاری ارتباط دارد. پاوربانک‌ها هم از این موضوع مستثنا نیستند، بنابراین همیشه در حین خرید پاوربانک دقت کنید که آپشن‌های امنیتی و استانداردهای خوبی را به همراه داشته باشد. یک منبع تغذیه (پاوربانک) بی‌کیفیت می‌تواند به باتری گوشی شما آسیب بزند، بنابراین همیشه محصولات برندهای معتبر را خریداری کنید و هر پاوربانکی را به راحتی و بدون توجه به کیفیت ساخت آن خریداری ننمایید. برخی پاوربانک‌ها برای شرایط آب‌وهوایی گوناگون و مقاومت در برابر ضربات و نفوذ مایعات طراحی‌شده‌اند. این محصولات برای کاربران همیشه در سفر گزینه‌ای ایده‌آلی به شمار می‌آید. در کل پاوربانک باید بتواند در مقابل ولتاژ، بیش از حد شارژ شدن، جریان، گرما و اتصال کوتاه ایمن باشد.

شارژ بی‌سیم

برخی پاوربانک‌های موجود، به فناوری‌های انتقال بی‌سیم توان اعم از Qi مجهز شده‌اند تا نیازی به اتصال با سیم به گوشی نباشد. پیش از خرید این دستگاه‌ها باید از پشتیبانی گوشی هوشمند خود از فناوری شارژ بی‌‌سیم اطمینان حاصل کنید. البته امکان شارژ گجت‌ها ازطریق سیم با پاوربانک‌های بی‌سیم نیز وجود دارد. اما به دلیل قیمت بیشتر آن‌ها، تنها در صورت استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم، خرید این نوع خاص از پاوربانک‌ها پیشنهاد می‌شود.

ابعاد و وزن

بی‌شک ابعاد و وزن پاوربانک هم یکی از موضوعات مهمی است که حین خرید باید بدان توجه داشته باشید. اگر پاوربانکی با ظرفیت بالا و تعداد پورت‌های بیشتر نیاز داشته باشید یا اقدام به خرید نمونه‌های خورشیدی کنید، ابعاد شارژر همراه شما بزرگ‌تر خواهد بود. اگر به فکر استفاده روزانه از آن هستید، باید پاوربانکی سبک تر در نظر بگیرید که بتوانید در هر کجا که باشید از آن استفاده کنید. عوامل متعددی هستند که باعث تغییر در وزن یک پاوربانک می‌شوند، عواملی مانند نوع باتری استفاده شده در پاوربانک ، تعداد باتری‌ها، محفظه پوششی پاوربانک و سایر موارد که در میزانِ وزن یک پاوربانک تاثیرگذار هستند. بناربراین اگر پاوربانکی کم‌ظرفیت برای مسیر رفت‌وآمد خود نیاز دارید، می‌توانید توقع یک پاوربانک کوچک که حتی در جیب هم جا می‌شود را داشته باشید؛ اما در صورتی که پاوربانکی با ظرفیت بالا مثلا برای شارژ لپ تاپ و یا برای سفرهای طولانی مدت نیاز دارید، مطمئنا با پاوربانک‌های کوچکی مواجه نخواهید بود.

جنس باتری

اگر می‌خواهید خریدی دقیق داشته باشید، به جنس باتری مورد استفاده در پاوربانک نیز توجه کنید. اگر باتری مورد استفاده در پاوربانک از برندهای متفرقه و البته نامرغوب باشد، عملا مدت زمان زیادی نمی‌توانید از پاوربانک استفاده کنید. باتری‌ها از جمله قطعاتی هستند که به مرور زمان مستهلک شده و درکنار کاهش ظرفیت، امکان خرابی و در شرایط حادتر نشتی و انفجار را خواهند داشت. اگر جزو افرادی هستید که از پاوربانک زیاد استفاده می‌کنید، حتما باید حین خرید از کیفیت باتری و طول عمر آن اطمینان حاصل کنید. نوع و تعداد باتری‌های داخل یک پاوربانک، نقش اساسی در تعیین کیفیت و ظرفیتِ یک پاوربانک دارند.

طول عمر

پاوربانک وسیله‌ای الکترونیکی است و طول عمر مشخصی دارد پس قرار نیست چندین سال مورد استفاده قرار گیرد و کارایی اولیه خود را داشته باشد . باتری‌های به کار رفته در پاوربانک‌ها، مشابه نمونه‌های گوشی‌های هوشمند است. درنتیجه باتری‌های لیتیوم‌یون یا لیتیوم‌پلیمر این دستگاه‌ها نیز طول عمر مفیدی بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ بار می‌توانند شارژ و دشارژ دارند. طول عمر پاور بانک تخمینی است و هر برند با برند دیگر و هر پاور بانک با پاور بانک دیگر متفاوت است. همچنین طول عمر به نحوه استفاده ما از پاوربانک و سایر فاکتورها مانند دما نیز بستگی دارد اما به طور کلی ظرفیت شارژ باتری اغلب با گذشت زمان کاهش می یابد. در نظر داشته باشید که پاوربانک‌ها به ضربه بسیار حساس هستند و در صورت سقوط از ارتفاع زیاد امکان نشتی مواد شیمیایی یا حتی بروز حادثه را دارد . این نکته را مد نظر قرار دهید که؛ بهتر است هر چند هفته یکبار از پاوربانک خود استفاده کنید و باتری آن را به طور کامل خالی کنید و سپس آن را شارژ کنید تا به سلول‌های باتری صدمه وارد نشود.

نشانگرهای LED

بسیاری از پاوربانک‌ها ، مجهز به نشانگرهای LED هستند که شرایط باتری دستگاه را به کاربر اعلام می‌کنند. میزان شارژ باقی‌مانده، اتمام شارژ یا عملیات شارژ شدن پاوربانک توسط این LEDها اعلام می‌شوند. البته پاوربانک‌ها ممکن است حتی دارای صفحه نمایش کوچک هم باشند، اما وجود صفحه نمایش هیچ ضرورتی ندارد و یک چراغ LED هم می‌تواند خیلی خوب اطلاعاتی که نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهد. پاوربانک‌هایی که به چراغ LED مجهز هستند می‌توانند در شرایط مختلف با تغییر رنگ وضعیت را به شما اعلام کنند. بدین ترتیب شما می‌توانید متوجه شوید که چقدر از ظرفیت پاوربانک خود را استفاده کرده‌اید و چقدر از ظرفیت آن باقی مانده است و کی باید آن را شارژ کنید.

برندهای تولیدکننده

پیشنهاد می‌شود به سراغ برند‌های نام‌آشنا بروید. این محصولات با استفاده از باتری‌های باکیفیت‌تر، درکنار عمر طولانی‌، بازدهی بهتری را به ارمغان خواهند آورد. نمونه‌های زیادی از افزایش حجم باتری، نشتی مواد شیمیایی یا کاهش قابل‌توجه ظرفیت، در پاوربانک‌های برند‌های گمنام دیده شده است. البته در نظر داشته باشید که محصول مدنظر، از گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی نیز بهره ببرد تا در صورت بروز هر مشکلی، امکان بهره‌مندی از خدمات را داشته باشید.

شارژ USB

شارژ از طریق USB یکی از ویژگی‌های مهم پاوربانک است. پاوربانکی که دارای شارژ USB است برای دستگاه‌های متعدد قابل استفاده است. تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و ابزار‌های دیگر ، شارژ از طریق USB را پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی، موجبات سازگاری پاوربانک با دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌سازد و دامنه استفاده از پاوربانک را گسترش می‌دهد. معمولا همراه پاوربانک‌های با کیفیت بالا ، کابل‌های مختلف مورد نیاز برای مینی USB ، میکرو USB و یا تاندربولت اپِل ارائه می‌شود. البته پاوربانک@های موجود بازار، اغلب دارای درگاه USB برای شارژ هستند.

بررسی قیمت

سعی کنید در انتخاب پاوربانک مورد نظر خود تنها به تصاویر آن بسنده نکنید و ویژگی‌ها و مشخصات آن را بطور کامل مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که آیا این پاور بانک مناسب شما می‌باشد و یا خیر. یکی از مهمترین ویژگی‌ها قیمت پاوربانک می‌باشد سعی کنید که پاور بانکی را انتخاب کنید که علاوه بر امکانات دارای قیمت مناسبی نیز باشد.

چگونه پاور بانک را شارژ کنیم

پاوربانک شما فقط در صورتی درست کار خواهد کرد که قبل از استفاده به درستی و کامل شارژ کرده باشید. به یاد داشته باشید که پاور بانک‌ها به عنوان باتری خارجی کار می کنند، بنابراین نیاز به شارژ مجدد پس از تخلیه شدن ضروری است. هرچه پاوربانک خود را کامل تر شارژ کنید پاور بانک نیز می تواند سایر دستگاه‌ها را بهتر و تا انتها شارژ کند.پاور بانک‌ها معمولاً از طریق کابل USB شارژ می شوند. شما باید کابل را به درگاه USB پاور بانک وصل کنید و انتهای دیگر کابل باید از طریق آداپتور به یک پریز متصل شود. می‌توانید از همان آداپتور مورد استفاده برای شارژ گوشی موبایل خود استفاده کنید. هر مدل می‌تواند متفاوت باشد در این حالت خواندن دستورالعمل‌های آن پاوربانک خاص بسیار مهم است.

چند نکته برای افزایش طول عمر پاوربانک

خرید پاوربانک یک سمت ماجرا و نگهداری صحیح از پاوربانک سمت دیگر ماجراست. در بیشتر وقت‌ها هنگامی که یک وسیله جدید می‌خریم به راهنمای استفاده (به انگلیسی User Manual) آن دقت نمی‌کنیم. پیشنهاد اول ما همیشه این است که راهنمای استفاده وسایل خریداری شده را بخوانید. شارژر همراه هم مثل دیگر وسایل الکترونیکی شامل نکاتی برای نگهداری و افزایش طول عمر استفاده است. در زیر چند نکته مهم را اشاره کرده‌ایم که شامل :

  • در دمای بالا و پایین از پاور بانک استفاده نکنید.
  • برای پاوربانک خود یک تهویه مناسب ایجاد کنید.
  • از پاوربانک تنها برای شارژ کردن دستگاه هایی استفاده کنید که توانایی آن را دارد.
  • پاور بانک خود را هنگامی بطور مجدد شارژ کنید که، شارژ آن به طور کامل خالی نشده باشد.
  • هیچگاه پاور بانک خود را بطور کامل شارژ نکنید.
  • هنگامیکه پاوربانک شما درحال شارژ می باشد از آن استفاده نکنید.
  • کابل شارژ پاوربانک خود را خم نکنید.
  • از سقوط و افتادن پاوربانک روی زمین جلوگیری کنید.
  • از آداپتورهای استاندارد و با کیفیت استفاده کنید.
  • از کابل‌های کوتاه و استاندارد خود پاوربانک استفاده کنید.
  • بیش از حد شارژ نکنید.

چرا پاوربانک هنگام شارژ داغ می‌شود

پاوربانک‌ها مانند هر وسیله‌ی دیجیتال دیگری با ولتاژ و جریان و مقاومت‌ سر و کار دارند، مقاومت باعث داغ شدن مدار و در نتیجه داغ شدن بدنه‌ی پاوربانک می‌شود، البته این داغ شدن نباید غیرعادی و بیشتر از حالت مجاز باشد، اگر احساس می‌کنید دمای پاوربانک بیش از حالت عادی می‌باشد می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • پاور بانک بی‌کیفیت
  • استفاده از آداپتور نامتناسب
  • کابل بی‌کیفیت یا شکسته
  • Overcharging شارژ بیش از حد

آیا پاوربانک به شارژ اولیه احتیاج دارد

کاربران زیادی هنگام خرید یک گوشی هوشمند جدید، به طور ناخودآگاه این سؤال در ذهنشان شکل می‌گیرد که: در اولین شارژ باید گوشی را چه مدت زمانی به برق بزنیم؟ به‌ همین ترتیب، این سؤال ممکن است در هنگام خرید یک پاوربانک در ذهن ایجاد شود. در جواب باید گفت که مانند شارژ باتری گوشی در زمان اولین استفاده، لازم است پاوربانک تازه خریداری شده را هم مدت زمان طولانی‌تری برای شارژ شدن به برق متصل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...