تکنولوژی

توضیح در مورد شایعه قفل شدن گوشی‌های شیائومی

شایعه قفل شدن گوشی‌های شیائومی

از ساعات پایانی دیروز ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها خبر از قفل شدن گوشی‌های شیائومی در چند کشور خاص می‌دهند اما ببینیم این خبر چقدر منطبق با واقعیت است.

برای اولین بار سه روز پیش یک کاربر از کوبا در سایت Reddit از قفل شدن گوشی جدید نوت ۸ خود پس از چند روز استفاده خبرداد. او گفته است که گوشی شیائومی دیگری نیز دارد که نزدیک به یکسال از آن استفاده می‌کند و این مشکل برای این گوشی اتفاق نیفتاده و برای گوشی جدیدش بعد از چند روز اتفاق افتاده‌ است. او ادعا کرده که از بیش از بیست مورد از چنین مشکلی که برای کاربران دیگر اتفاق افتاده آگاه است اما توضیحات بیشتری نداده‌ است. شیائومی در کشور کوبا به صورت رسمی فروش و خدماتی ارائه نمی‌دهد اما افراد زیادی در این کشور از گوشی‌های ساخت این شرکت استفاده می‌کنند.

اما بعد از انتشار این موضوع برخی از سایت‌ها مانند XDA به بازنشر این خبر پرداختند و کشورهای دیگری را نیز به کوبا اضافه کردند در حالیکه با جستجویی که انجام دادیم هیچ موردی در ایران یا کشورهای دیگر گزارش نشده است و حتی افراد دیگری از کوبا چنین مشکلی را گزارش نکرده‌اند. دلیل اضافه کردن نام ایران ،کره شمالی، سوریه ، سودان ، کریمه به این لیست، بند 14.2 شرایط و ضوابط فروش شیائومی اروپا که در وبسایت شیائومی و همچنین هنگام روشن کردن و فعالسازی اولیه گوشی‌های شیائومی ذکر شده‌ است می‌باشد.

براساس این بند ، صادرات دوباره کلیه محصولات شیائومی تابع قوانین صادراتی آمریکا می‌باشد و هرگونه فروش این محصولات به کشورهای کوبا، سوریه، ایران، کره شمالی، سودان و کریمه ممنوع است. اما این خبرگزاری‌ها دقت نکرده‌اند که این شرایط و ضوابط برای صادرات گوشی‌ها و محصولاتی است که از مبدا اروپا به این کشورها صادر می‌شوند و در‌‌‌واقع این محصولات فقط برای استفاده در اروپا تولید شده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را بنابه قوانین تحریمی ایالات متحده به این کشورها صادر نمود(مانند هرکالای دیگر).
این قوانین مربوط به فروشنده یعنی شیائومی فرانسه( که نمایندگی کل شیائومی اروپا را برعهده دارد) و مشتری است و مربوط به سایر مناطق نمی‌شود. حتی در لیست شرایط و ضوابط منتشر شده در وبسایت شیائومی چین، هند یا مناطق دیگر این محدودیت‌ها ذکر نشده‌ است و احتمالا این گوشی‌های محدودی که در کوبا غیرفعال شده‌اند توسط مسافران یا یک شرکت از مبدا اروپا وارد کوبا شده‌اند.

از آنجاییکه شاهد حتی یک مورد غیرفعال شدن گوشی در ایران یا کشورهای ذکرشده جز کوبا نبوده‌ایم و هیچ موردی در ایران گزارش نشده و همچنین روز گذشته شرکت شیائومی برای مدل‌های Poco X3 Pro و Poco X3 آپدیت مخصوص ایران قرار داده، اگر قرار بر این بود همچین اتفاقی رخ دهد، آپدیت برای محصولاتی که وارد ایران شده‌اند، داده‌نمی‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...