بررسی موبایل, تعمیرات موبایل

بعد از خراب شدن گوشی موبایل آن را تعمیر کنیم یا تعویض

بعد از خراب شدن گوشی موبایل آن را تعمیر کنیم یا تعویض

گوشی ‌های هوشمند امروزه نقش بسیار پر رنگی در زندگی روزمره ما دارند. این گوشی‌ها امروزه دارای پردازنده‌‌هایی قوی، فضای حافظه زیاد، سیستم‌ عامل‌‌های به روز و بسیاری دیگر از ویژگی‌های چشمگیر هستند. در هر آپدیت جدیدی که توسط اندروید یا IOS ارائه می‌‌شود؛ ویژگی‌‌های جدید و منحصر به ‌فردی به گوشی‌‌های هوشمند افزوده می‌‌شود. امروزه دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث می‌‌شود ما به این فکر بیفتیم که در صورت نیاز باید گوشی هوشمند خود را تعمیر کنیم و یا آن را تعویض ‌کنیم. بسیاری از برنامه‌‌ها از جمله بازی‌ها و یا برنامه‌‌های مسیریابی میزان شارژ زیادی را مصرف می‌کنند زیرا به اتصال دائم اینترنت و یا استفاده مداوم از GPS نیازمند هستند. این موارد در گذر زمان می‌تواند باعث کند شدن سرعت گوشی، ضعیف‌ شدن صفحه نمایش، خاموش‌ شدن ناگهانی گوشی و غیره شود. قبل از اینکه گوشی شما تبدیل به یک عامل استرس ‌آور و خسته ‌کننده برای شما بشود، شما باید وارد عمل شوید و تصمیم ‌بگیرید و با تعمیر کردن آن اجازه کند شدن و ضعیف ‌شدن به گوشی ندهید و یا این که یک تصمیم اساسی‌‌تر بگیرید و اقدام به خرید یک گوشی جدید نمایید.

تعمیر یا تعویض گوشی هوشمند

امروزه گوشی‌‌های هوشمند به اندازه‌‌ای در سطح جهان محبوب شده‌‌اند که دست ‌کشیدن از آن‌ها تقریبا کار نا‌ ممکنی است. اما مشکلاتی مثل سرعت کند اجرا، خالی‌ شدن سریع شارژ باتری و غیره از جمله مواردی است که باعث می‌‌شود ما به فکر تعویض یا تعمیر گوشی هوشمند خود باشیم. حتی اگر مطمئن ‌باشیم که گوشی ما در بسیاری از زمینه ‌ها عملکرد خوبی دارد باز هم نمی‌توانیم با قطعیت تصمیم‌ بگیریم که آیا در صورت خرابی همین گوشی را تعمیر کنیم و یا این که یک نسخه ارتقا یافته را خریداری ‌کنیم. تصمیم گیری برای خرید یک گوشی جدید کار ساده‌ای نیست، چون نیاز به صرف هزینه دارد. در خیلی از مواقع تعمیر گوشی موبایل می‌تواند مشکل کاربران را بدون نیاز به خرید یک گوشی جدید برطرف کند. خرید یک گوشی جدید کار ساده‌ای نیست و همیشه باید پیش از اقدام به منظور خرید یک گوشی جدید دلایل قانع کننده‌ای برای انجام این کار داشته باشید. در ادامه این متن فاکتور‌هایی را بیان می‌‌کنیم که شما با استفاده از آن بتوانید تصمیم بگیرید که آیا گوشی شما به تعمیر نیاز دارد یا باید آن را تعویض‌ کنید. این سوالات را از خود بپرسید تا متوجه‌ شوید که گوشی شما نیاز به تعویض ‌دارد یا باید آن را تعمیر کنید.

مشکل گوشی من چیست؟

  • قبل از این که تصمیم نهایی بگیرید، باید گوشی خود را مورد بررسی قرار دهید و متوجه‌ شوید که مشکل اصلی آن چیست. اگر صفحه نمایش گوشی شکسته باشد و یا یکی از دکمه ‌های گوشی خراب شده‌ باشد معمولا با تعمیر کردن می‌‌توانید مشکل آن را بر طرف‌ کنید. اما اگر مشکل از باتری گوشی باشد و سرعت شارژ خالی‌کردن آن زیاد باشد و یا این که به صورت ناگهانی گوشی خاموش ‌شود و یا این که مادربرد گوشی مشکل داشته ‌باشد، به احتمال زیاد تعمیر کردن نمی‌‌تواند انتخاب مناسبی باشد و در چنین مواقعی بهتر است به سراغ خرید یک گوشی جدید بروید.
  • اگر به علت شکسته شدن صفحه نمایش گوشی خود به فکر خرید یک گوشی جدید افتاده‌اید، توصیه می‌کنیم دست نگه دارید و از صرف هزینه اضافه ممانعت کنید. بنابراین اگر ال سی دی گوشی شما آسیب دیده است بهتر است به خرید گوشی جدید فکر نکنید و به نظر ما در این شرایط تعمیر گوشی موبایل و تعویض ال سی دی آن انتخاب بهتری است.
  • یکی از دلایل عمده‌ای که افراد برای خرید یک گوشی جدید آن را بیان می‌کنند مربوط به کمبود فضای ذخیره سازی اطلاعات می‌شود. در این شرایط برای رفع مشکل کمبود فضای ذخیره سازی اطلاعات گوشی بهتر است اپلیکیشن‌های غیرضروری را از گوشی خود حذف کنید و عکس‌ها و فیلم‌هایی که در گالری گوشی شما ذخیره شده و بدون تردید حجم عظیمی از حافظه گوشی توسط آن‌ها اشغال می‌شود را به حافظه کامپیوتر یا هارد اکسترنالی منتقل نمایید. پس در این حالت فکر خرید یک گوشی جدید نباشید و اگر مشکلی هم برای گوشی فعلی شما ایجاد شد به تعمیر گوشی موبایل اکتفا کنید. اما اگر حافظه گوشی به قدری کم است که با راه حل‌های یاد شده قادر به رفع آن نیستید، می‌توانید به فکر خرید یک گوشی جدید باشید.
  • بروز یک مشکل سخت افزاری کوچک مثل از کار افتادن دوربین، اسپیکر، سوکت شارژ یا سایر موارد این چنینی در گوشی‌ها هیچ وقت دلیل قانع کننده‌ای برای خرید یک گوشی جدید محسوب نمی‌شوند. برای رفع این مشکلات بهتر است به تعمیر گوشی موبایل اکتفا کنید، چون به مراتب هزینه کمتری برایتان به بار می‌آورد. فراموش نکنید که کاهش عمر گوشی در اثر تعمیر یک باور غلط است که به هیچ عنوان صحت ندارد.
  • قدیمی شدن سیستم عامل گوشی‌های موبایل هم در اغلب شرایط نمی‌تواند دلیل قانع کننده‌ای برای تعویض گوشی و خرید یک مدل جدیدتر باشد. قدیمی شدن سیستم عامل گوشی با روت کردن و نصب کاستوم رام روی آن‌ها امکانپذیر است. برخی از کاستوم رام‌های اندرویدی کیفیت عملکرد بسیار عالی داشته و بسیار هم سبک هستند، بنابراین در شرایط خاص می‌توانید از آن‌ها به جای سیستم عامل رسمی اندروید استفاده به عمل آورید. در نظر داشته باشید که نصب کاستوم رام روی گوشی‌های اندرویدی نیاز به روت کردن دستگاه و آنلاک بوت‌لودر دارد.
  • به مرور زمان و وقتی که از گوشی استفاده می‌کنید روی بدنه و قاب آن خط و خش هایی ایجاد می‌شود. اگرچه می‌توان با استفاده از گارد و محافظ‌های خاص تا حد زیادی از ایجاد این خط و خش‌ها در گوشی‌های موبایل جلوگیری کرد، اما چه بخواهید و چه نخواهید به وجود آمدن خط و خش روی قاب گوشی‌های موبایل امری اجتناب ناپذیر است و به مرور زمان رخ می‌دهد. اگر به وجود آمدن خط و خش روی قاب و بدنه گوشی سبب شده که به فکر خرید یک گوشی جدید باشید، توصیه می‌کنیم دست نگه دارید و به تعمیر گوشی موبایل روی آورید. در این شرایط می‌توانید به سادگی و با تعویض قاب گوشی مشکل ایجاد شده را برطرف سازید. شکستن درب پشت گوشی و ورود گرد و غبار به داخل آن از جمله مواردی است که روی ضعیف شدن دستگاه و خرابی آن تاثیر می‌گذارد. به غیر از آن از لحاظ ظاهری هم نمای خوبی ندارد. گاهی اوقات ممکن است شما از ظاهر گوشیتان خسته شده باشید و با خرید این قطعه می‌توانید حس نو بودن را به گوشی‌تان برگردانید. حتی در صورتی که درب پشت گوشی، چسبیده باشد، باز هم می‌توان آن را تعمیر کرد.
  • کند شدن گوشی از جمله رایج‌ترین مشکلاتی است که به مرور زمان در دستگاه‌ها اتفاق می‌افتد. این مشکل تقریبا در مورد تمام گوشی‌های هوشمند معمول است، اما برای گوشی‌هایی که دارای محصولات رده پایین با حافظه داخلی کمتر هستند شایع‌تر است که در بیشتر مواقع مربوط به مسائل نرم افزاری می‌شود. اما اگر به مرحله‌ای برسید که گوشی شما از نظر سخت افزاری پاسخگوی نیازهایتان نبود، باید به فکر خرید گوشی جدید باشید. بدترین دردسرهای ممکن برای گوشی‌ها، مشکلات سخت افزاریست، چراکه بسیار دردسرزا و هزینه بر است.

به یاد داشته ‌باشید که اولین گام یافتن مشکل گوشی است، فقط در این صورت است که شما می‌‌توانید تصمیم درستی برای تعمیر یا تعویض گوشی همراه خود بگیرید.

هزینه تعمیر یا تعویض گوشی چقدر خواهد بود؟

موبایل از دستگاه‌های پرکاربردی است که به‌دلیل همین استفاده‌ طولانی مدت و زیاد، ممکن است خیلی سریع دچار خرابی شود. عمده مشکلاتی که در کار با موبایل معمولا رخ می دهد، ضعیف شدن باطری گوشی و به اصطلاح شارژ خالی کردن است. همین مشکل به ظاهر عمومی می تواند نشان دهنده مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری موبایل باشد. در نتیجه بهتر است در اولین دفعاتی که مشکلات گوشی نمایان می‌شوند و به شما آلارم خرابی دستگاه را می دهند، تعمیر و پیشگیری را در نظر داشته باشید.
اگرچه بسیاری از مشکلات و عیب‌های گوشی را با تعمیر کردن می‌‌توان رفع و رجوع‌ کرد اما برخی از مشکلات هم هستند که با تعمیر کردن نمی ‌توانید آن‌ها را برطرف‌ کنید. قطعا هزینه تعمیر کردن گوشی نسبت به تعویض کامل گوشی و خرید یک گوشی جدید بسیار کمتر و مقرون به صرفه‌‌تر خواهد بود. بعد از این که متوجه ‌شدید که مشکل اصلی گوشی شما چیست باید هزینه تعمیر یا تعویض را برآورد و مورد بررسی قرار دهید. اگر برای مثال آب وارد گوشی شما شده ‌باشد و یا نیاز به تعویض PCB باشد، برای تعمیر آن باید هزینه بسیار زیادی را مصرف‌ کنید، به همین دلیل اگر تصمیم به خرید یک گوشی هوشمند جدید بگیرید، تصمیم مقرون به صرفه‌‌تری گرفته‌اید. مشکل گوشی خود را مورد بررسی قرار دهید، هزینه‌ها را با یکدیگر مقایسه ‌کنید و متوجه ‌شوید که تعمیر یا تعویض کدام ‌یک از نظر مالی مقرون به صرفه‌‌تر خواهند بود.
هزینه تعمیر گوشی باید به نسبت قیمت آن بیرزد. مثلا گوشی‌ای که یک میلیون تومان ارزش دارد، بهای تعمیرش هرگز نباید بیشتر از 500 هزار تومان شود، چرا که با همین مبلغ یا کمی بیشتر و پولی که بابت اوراق گوشی‌تان می‌گیرید می‌توانید کارکرده همین گوشی یا جدید‌تر از آن را بخرید. اگر مبلغی که موقع خرید این گوشی آسیب‌دیده پرداخت کرده‌اید با قیمت فعلی آن تفاوت چندانی ندارد، به فکر تعمیرش باشید، در غیر این صورت خرید گوشی جدید برایتان به‌صرفه‌تر است.

مدت زمان گارانتی گوشی موبایل

اغلب گوشی‌‌ها دارای یک گارانتی هستند که مطابق آن می‌توانند گوشی را به صورت رایگان تعمیر کنند و یا این که یک نسخه جایگزین را به مشتری تقدیم کنند. قبل از این که تصمیم به تعمیر یا تعویض گوشی خود بگیرید، این مورد را بررسی‌ کنید تا تصمیم شما هزینه زیادی را برای شما ایجاد نکند. اگر گوشی شما یک مشکل داخلی دارد و مثلا سیستم عامل اجرای آن یا PCB آن دارای مشکل است، اگر گارانتی شما تمام نشده‌ باشد می‌توانید مشکل گوشی خود را به صورت کاملا رایگان مرتفع ‌کنید.

قبل از اینکه گوشی خود را تعمیر کنید این نکات را بخوانید

  • پس از اینکه متوجه آسیب دیدگی تلفن همراه خود شدید در مرحله اول پیغام خطا و یا ایراد ایجاد شده را در گوگل سرچ کنید، شاید ایراد کوچکی باشد و با یک ترفند حل شود.
  • از دوستانتان که مشکل مشابه را پشت سر گذاشته اند برای مراجعه به یک تعمیرکار مطمئن کمک بگیرید.
  • به هیچ عنوان برای رفع مشکل گوشی همراه خود از دکمه پاور و مثبت (دکمه زیاد کردن ولوم گوشی) جهت ریست فکتوری کردن آن استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...