تعمیرات موبایل

معرفی انواع تجهیزات تعمیرات موبایل

تجهیزات تعمیرات موبایل

هنگام انتخاب تجهیزات تعمیرات موبایل مهم است که بهترین ابزارها را انتخاب کنید. در ادامه ما چند مورد از بهترین ابزارهای مورد نیاز تعمیرات موبایل را به شما معرفی خواهیم کرد:

دستگاه لحیم

شما برای جوش دادن قطعات کوچکی مانند خازن، مقاومت، ترانزیستور، اسپیکر، میکروفن، صفحه نمایش و غیره به لحیم‌کاری احتیاج دارید. یک دستگاه لحیم 50 واتی برای بسیاری از تعمیرات موبایل مناسب است. دستگاه لحیمی خریداری کنید که به راحتی در دست شما قرار بگیرد و دست شما را نسوزاند.

هویه یکی از اساسی‌ترین ابزارآلات لحیم‌کاری است. ساده‌ترین هویه از یک دسته و میله‌ای فلزی تشکیل شده که با گرم شدن میله، آلیاژ لحیم را می‌توان ذوب نمود.روش‌های مختلفی برای گرم شدن نوک میله هویه وجود دارد که معروف ترین آن استفاده از المنت برقی است.انواع هویه را می‌توان به دو دسته اصلی هویه با دمای ثابت و متغیر تقسیم کرد.در هویه با دمای متغیر، می‌توان دمای نوک هویه را بسته به آلیاژ های مختلف و قطعه لحیم‌کاری تغییر داد همچنین نوک هویه را نیز می‌توان بسته به کاربرد‌های مختلف تغییر داد که معروف‌ترین آن‌ها نوک سوزنی ، نوک سوزنی کج و هویه پنسی است.

سیم لحیم‌کاری

سیم لحیم‌کاری که دارای ترکیب قلع / سرب با نسبت 60:40 یا 63:37 است را خریداری کنید. بیشتر شرکت‌ها از سیم‌های لحم بدون سرب استفاده می‌کنند. سیم لحیم بدون سرب تا ترکیبات زیادی از قلع، نقره و مس و با نسبت های 96.5:3.0:0.5 وجود دارد. سیم لحیم در ابعاد مختلف 2.0 میلی متری، 1.5 میلی متری، 1 میلی متری، 0.5 میلی متری، 0.2 میلی متر و غیره در بازار وجود دارد اما سیم لحیم 0.5 میلی‌متری مناسب‌ترین سیم لحیم برای گوشی‎های موبایل است.

پاک کننده PCB

از پاک‌‎کننده PCB برای پاک کردن برد مدار چاپی تلفن همراه استفاده می‌شود. رایج‌ترین پاک کننده PCB که در تعمیر گوشی‌های تلفن همراه استفاده می‌شود IPA یا ایزوپروپیل الکل است. خیلی مهم است که پاک‌کننده PCB با کیفیت خوب بخرید چون پاک‌کننده‌های با کیفیت پایین به برد آسیب می‌رسانند.

استند نگهدارنده PCB

زمانی که PCB لحیم و یا تعمیر می‌شود از نگهدارنده PCB استفاده می‌شود که خیلی محکم PCB را نگه می‌دارد و اجازه تکان خوردن به آن را نمی‌دهد. انتخاب نگدارنده‌های PCB خوب بسیار مهم می‌باشد.

سیم جامپر

یک سیم نازک و روکش شده مسی است که برای چامپر از یک نقطه به نقطه دیگر و هنگام تعمیر موبایل استفاده می‌شود.اتصال توسط سیم Jumper یکی از موارد پُرکاربرد در مدارهای الکترونیکی است. سیم جامپر معمولا سیم‌های کوتاهی هستند که از آن‌ها می‌توان برای اتصال قطعات الکترونیکی گوناگون به یکدیگر که روی برد بورد سوار شده اند بهره برد. برای نمونه زمانی که یک دانش آموز یا دانشجو یا اشخاصی که به الکترونیک و طراحی مدارات و بردهای الکترونیک علاقه دارند خواهان طراحی یک مدار الکترونیکی را داشته باشند باید بتوانند ویژگی‌ها و حالت‌های گوناگون این مدار را آزمایش ( تست ) کنند.

کاتر تیغه‌ای

تیغ کاتر نوعی تیغ است که برای کار‌های عمومی ازجمله در کارگاه‌ها یا منازل و در صنعت استفاده می‌شود. از این تیغ‌ها برای باز کردن جعبه‌های مقوایی، ایجاد خط برش و تراشیدن پلاستیک و چوب و بریدن موکت، مقوا، طناب، تسمه و مواد مشابه استفاده می‌شود. امروزه به‌طور عمده به شکل یک تیغه تاشو که درون یک دسته محافظ قرارگرفته ساخته می‌شود اما این تیغه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام کاربرد خاص خود رادارند. تیغ‌های کاتر، سبک و کوچک ساخته می‌شوند تا به‌راحتی قابل جابه‌جایی و همچنین استفاده راحتی داشته باشند.از این کاتر برای برداشتن عایق از سیم جامپر استفاده می‌شود و می‌تواند برای اهداف دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

کاتر نقطه‌ای

برای برش از یک نقطه مورد استفاده قرار می‌گیرد.کاتر نقطه‌ای تیغه کوتاه و نازکی دارد که ثابت است و روی دسته نصب می‌شود و دسته آن‌هم به شکل یک مداد طراحی‌شده است. از این کارتر برای ایجاد برش‌های ظریف و دقیق برای ساخت صنایع‌دستی و کارهای هنری و جز یکی از ابزار‌ها در تعمیرات تلفن همراه است که استفاده می‌شود.

پیچ‌گوشتی دقیق

پیچ گوشتی‌ها از متداول‌ترین ابزار‌آلات مورد استفاده در صنعت می‌باشند، پیچ گوشتی‌ها از خانواده ابزار‌آلات دستی هستند که به منور باز یا بسته کردن انواع پیچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند .
پیچ گوشتی ابزاری است که با کمک و استفاده از نیروی گشتاوری و اهرمی عملیات باز و بسته نمودن انواع پیچ‌ها را انجام می‌دهد.پیچ گوشتی‌هایی که با استفاده از دست مورد استفاده قرار می‌گیرند عمدتا از دو بخش دسته و میله‌ای که به نوک آن منتهی می‌شود تشکیل شده است ، دسته پیچ گوشتی‌ها معمولا به صورتی هستند که به راحتی در دست قرار بگیرند ، نوک پیچ گوشتی‌ها دارای انواع زیادی از جمله : دو سو ، چهار سو ، شش سو ، ستاره ای ، مربعی و … هستند که در انتهای نوک میله منتهی به دسته قرار دارند .پیچ گوشتی‌ها دارای انواع برقی نیز هستند که بدنه ی آن ثابت و نوک و سری آن قابل تغییر می‌باشد

این نواع از پیچ‌گوشتی برای برداشتن و بیرون آوردن پیچ‌های تلفن همراه استفاده می‌شود. پیچ گوشتی‌های دقیق در اندازه‌های T5,T4 و T6 برای تعمیر تلفن همراه مناسب هستند.

موچین نگهدارنده قطعات الکترونیکی

موچین نوعی از انبر کوچک است که یکی از کاربرد‎‌های آن در صنعت برای نگهداری قطعات الکترونیکی، تراشه‌ها، سیم جامپر و غیره هنگام لحیم‌کاری استفاده می‌شود.

برس پاک ککنده برد مدار

برای پاک کردن برد مدار چابی تلفن همراه هنگام تعمیر استفاده می‌شود و بسیار مهم‌ است که از برس‌های ایمن ESD استفاده شود.یک برس نرم ( مانند مسواک ) را می‌توان آغشته به تینر فوری کرد و به آرامی برد را تمیز وسپس با هیتر که روی حرارت بسیار کم تنظیم شده است یا پمپ باد برد را خشک کرد .

مولتی‌متر

مولتی متر یکی از وسایل مهم تجهیزات تعمیرات موبایل می‌باشد.مولتی‌متر برای پیدا کردن خرابی‌ها و ردیابی قطعات استفاده می‌شود.مولتی‌متر دستگاهی برای اندازه‌گیری چندین کمیت الکتریکی از قبیل ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی، ظرفیت خازنی و … است، که می‌توان با آن سلامت یا مشخصات قطعات الکتریکی یا الکترونیکی را نیز ارزیابی کرد. مولتی‌متر از اساسی‌ترین ابزار مهندسان و تعمیرکاران برق و الکترونیک است که حتماً در هر کارگاه، تعمیرگاه یا آزمایشگاه برق یافت می‌شود. مولتی‌متر، دو نوع آنالوگ (عقربه ای) و دیجیتال (رقمی) دارد، اگرچه استفاده از نوع آنالوگ آن، دیگر منسوخ شده‌است.
در مولتی‌متر به وسیله یک سلکتور قابل چرخش (کلید انتخاب‌گر چرخنده)، کمیت‌ الکتریکی موردنظر برای اندازه‌گیری و نیز حدود آن را می‌توان انتخاب کرد. برای استفاده از مولتی‌متر لازم است با هر کدام از کمیت‌های الکتریکی آشنا بود، چرا که هر یک، واحدی مشخص دارد. نام دیگر مولتی‌متر، آوومتر است که از حروف اول کلمات آمپر(amper)، ولت (volt)و اهم (ohm)گرفته شده‌است، و کمتر رایج است.

SMD

برای کنترل و تنظیم و مدیریت دما و جریان هوای گرم استفاده می‌شود.

بوستر باتری

برای افزایش قدرت باتری تلفن همراه استفاده می‌شود.

پاک کننده التراسونیک

یکی دیگر از تجهیزات تعمیرات موبایل التراسونیک است.التراسونیک برای پاک کردن PCB و قطعات الکترونیکی تلفن همراه استفاده می‌شود.تمیز کننده التراسونیک دستگاهی جهت حذف سریع و کامل آلاینده‌ها از اشیاء است که در مخزن مایع با امواج فراصوت با فرکانس بالا غوطه ور هستند. این امواج فراصوت غیر قابل شنیداری یک عمل لایه برداری خفیف را در داخل مایع در التراسونیک کلینر انجام می‌دهند و آلاینده‌ها را از تمام سطوح در تماس با مایع از بین می‌برد.
حمام التراسونیک در واقع یک ظرف فلزی است که مقداری آب داخل آن می‌باشد. دستگاه متصل به این ظرف امواج فراصوت ایجاد می‌کند. یکی از موارد استفاده از محصولات حمام التراسونیک پخش ذرات داخل محلول و در نتیجه یکنواخت شدن محلول مورد نظر می‌باشد. این امواج می‌توانند پیوندهای بین تکه های کلوخه شده را بشکنند و باعث افزایش کیفیت محلول شود. در واقع جدیدترین و حرفه‌ای ترین وسیله جهت پاک کردن تجهیزات محصولات حمام التراسونیک می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...